Основи школи юного конферансьє
Олександр Твардовський - Лірика
Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика
Олександр Пушкін - Лірика
Франческо Петрарка - Лірика
Адам Міцкевич - Лірика
Шандор Петефі - Лірика
Пейзажна лірика Алкмана, Гете, Лермонтова
Публій Овідій Назон - Лірика
Михайло Лермонтов - Лірика
Іван Крилов - Лірика
Схема самоаналізу уроку
Поетичне відлуння
Типи аналізу твору
Технологічна модель уроку
Кабінет літератури
Глосарій
Портреты А.П. Чехова
Портреты Л.Н. Толстого
Портреты Ф.М. Достоевского
Портреты Н.В. Гоголя
Портреты Ф.И. Тютчева
Портреты А.С. Пушкина
Портреты И.А. Крылова
Портреты Эзопа
Портреты М.Ю. Лермонтова
Работа с портретом писателя на уроках литературы. Предисловие
Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома". Презентація
Композиція твору. Презентація
Життя і творчість Шолом–Алейхема. Презентація
Пауль Маар - презентація
Ярослав Гашек
Рюноске Акутаґава. "Павутинка" - презентація
Анна Гавальда - презентація
№ п/п |
Дата | Зміст навчального матеріалу | Тип уроку | Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
І семестр | ||||
1. ВСТУП (2 год.) | ||||
1. | Оригінал і переклад. Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу. Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами. Повторення. Українські перекладацькі традиції. | вступний урок | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює багатство української мови, яка є засобом міжнаціонального спілкування (НЛ-1). Предметні компетентності: дає визначення понять «оригінал», «переклад», «переспів», розрізняє їх (на прикладі окремих текстів); знає витоки й основні етапи української перекладацької традиції, імена видатних українських перекладачів; розуміє значення опанування творів в оригіналі (іноземною мовою), роль художніх перекладів у розвитку культури, взаємин між народами, становленні особистості. |
|
2. | Переклад і переспів. Основні принципи аналізу і інтерпретації оригіналу і художнього перекладу. Повторення. Типи перекладів. |
урок вивчення теоре-тичного матері-алу | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює багатство української мови, яка є засобом міжнаціонального спілкування (НЛ-1). Предметні компетентності: знає види перекладу – прямий (непрямий), точний (неточний), повний (неповний), вільний та ін., встановлює різницю між ними (на конкретних прикладах текстів); порівнює переклад і переспів одного і того самого твору, встановлює схожість і відмінність між ними. |
|
3. | УПЧ. К. Воннеґут. «Брехня». Тема родинних відносин і сімейних традицій. Повторення. Основна думка літературного твору. |
урок позакласного читання | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє значення родинних відносин і сімейних традицій (НЛ-2). Предметні компетентності: аналізує оповідання; виділяє в ньому найважливіші епізоди; розкриває основну думку твору. |
|
2. БИЛИНИ І БАЛАДИ (10 год.) | ||||
4. | Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський). Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билинах. | урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: засвоює знання з історії Київської Русі; навчається уважно слухати і читати історичні документи; усвідомлює легендарну історію Київської Русі як сюжетну основу билин. Знає цикли билин (Київський і Новгородський). |
|
5. | Давньоруські билини про Іллю Муромця. «Ілля Муромець і Соловей Розбійник». Ідеал воїна-захисника в билині. Втілення людських чеснот в образах героїв билин. |
урок художнього сприйняття твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість Вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: характеризує образи билин; доводить прикладами з тексту, що в билині оспівується почуття власної гідності людини; виразно читає і аналізує давньоруську билину. |
|
6. | Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билині «Ілля Муромець і Соловей Розбійник». Повторення. Поняття «художня вигадка». | урок художнього сприйняття твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість Вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: розуміє реальний світ у билинах, увиразнює художню вигадку у билинах. |
|
7. | Балада як жанр фольклору. Характерні ознаки фольклорної балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ. Повторення. Види переказу. |
урок художнього сприйняття твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності (НЛ-2). Предметні компетентності: визначає характерні риси фольклорних балад; знаходить ключові (в тому числі кульмінаційні моменти в літературних баладах і встановлює, як у ключових моментах виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору; характеризує образи персонажів літературної балади; переказує сюжет балади. |
|
8. | «Як Робін Гуд став розбійником», «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» (1 за вибором учителя). Ідеї свободи і служіння народові. (Альтернативне вивчення). Повторення понять «оригінал» і «переклад». |
урок художнього сприйняття твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість Вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: виразно читає та аналізує баладу; висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в баладі, аргументує свою точку зору прикладами і цитатами з тексту; розкриває в баладі втілення народних уявлень про мораль, патріотизм, героїзм та ін.; зіставляє оригінал літературної балади із художніми перекладами; порівнює між собою різні художні переклади. |
|
9. | Образ народного захисника Робіна Гуда. Повторення. Алгоритм аналізу літературного героя, рис його характеру; повторення умінь підтверджувати власну думку цитатою з тексту. |
урок поглибленого аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість Вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: розповідає про шляхетного розбійника Робіна Гуда, захисника бідних і ображених людей; визначає і підтверджує цитатами з балади риси характеру Робіна Гуда: сміливість, шляхетність, почуття власної гідності та справедливості; виявляє художні засоби створення образу Робіна Гуда. |
|
10. | УРЗМ (усно). Урок-аналогія. «Робін Гуд і Олекса Довбуш – месники за народні кривди» або Віртуальна зустріч із билинними героями давньоруської літератури або Урок-телеміст «Англія – Україна. Шервудський ліс – Чорногора» або Урок-гра. «Через високий перевал» (З досвіду роботи вчителя-методиста Янчука О.Д. (Великокушенецька ЗОШ Збаразького р-ну). |
урок розвитку мовлення | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість Вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: додатково перечитує книжки «Робін Гуд» (переказ балад у перекладі Юрія Юри) (розділи 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11, 12, 13, 19, 22, 23, 24); реалізує навички інсценізації уривка, захисту ілюстрації; наводить приклади поєднання комічного і трагічного у баладах про Робіна Гуда; висвітлює втілення людських чеснот в образах героїв давньоруських билин. |
|
11. | Йоган Крістоф Фрідріх Шиллер. «Рукавичка». Випробовування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність. | урок поглибленого аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: виразно читає та аналізує баладу; визначає у баладі символи, розкриває їх прихований зміст; характеризує образи персонажів. |
|
12. | Адам Міцкевич. «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі. Перебування Адама Міцкевича в Україні. Повторення. Виразне читання балади. | урок поглибленого аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість Вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: виразно читає баладу, розуміє зміст прочитаного і може його передати у виразному читанні; висловлює власне ставлення до проблем, поставлених у баладі. |
|
13. | Символічні образи, елементи фольклору в баладі Міцкевича «Світязь». Повторення. Засоби художньої виразності. | урок поглибленого аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти (НЛ-2). Предметні компетентності: виразно читає баладу «Світязь» і аналізує її; звертає увагу на глибокий філософський сенс твору, відчуття складності і суперечливості людської індивідуальності, внутрішнього світу людини; пояснює роль вживання в тексті засобів художньої виразності (символів). |
|
14. | Роберт Льюїс Стівенсон. «Балада про вересовий трунок». Утвердження духовної сили пиктів, їх героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору. | урок художнього сприйняття твору | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує вияв патріотизму (НЛ-2). Предметні компетентності: виразно читає і аналізує баладу; висловлює власне судження про подвиг батька пикта. |
|
15. | Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Повторення. Конфлікт у літературній баладі. | урок поглибленого аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: поважає загальнолюдські чесноти, героїзм і відданість вітчизні (НЛ-2). Предметні компетентності: розповідає про історичне тло балади (боротьба пиктів проти іноземних загарбників); висловлює власне судження про поведінку старого пикта, який пожертвував сином і власним життям, але не відкрив іноземцям таємниці вересового меду; виразно читає і аналізує «Баладу про вересовий трунок». |
|
16. | КР (з тем «Вступ» та «Билини і балади»). Тести або Літературний диктант або Відповідь на запитання або Контрольний твір-роздум: «Делорж – справжній рицар» (за мотивами балади Ф. Шиллера «Рукавичка» або «Пророча історія короля Ліра» (за мотивами староанглійської балади). |
урок контролю знань | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: читає і сприймає художні текти балад цілісно; розуміє головну думку, висловлену у баладах; висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються у баладах. |
|
3. ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ В ЛІТЕРАТУРІ (10 год.) | ||||
17. | Вальтер Скотт. «Айвенго». В. Скотт – засновник жанру історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює загрозу зникнення людства внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1). Предметні компетентності: розповідає про В. Скотта як засновника жанру історичного роману; виділяє історичну основу і художній вимисел у романі «Айвенго». |
|
18. | Історичний колорит роману «Айвенго» та засоби його створення. Повторення. Історичний роман як жанр. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: виявляє судження щодо тривог мирного співіснування народів світу (НЛ-3). Предметні компетентності: сприймає великий за обсягом текст цілісно; визначає головну тему твору. |
|
19. | Динаміка сюжету роману «Айвенго». Гумор у творі В. Скотта. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює важливість креативності задля досягнення мети (НЛ-4). Предметні компетентності: наводить приклади зображення панорами життя середньовічної Англії (історичного колориту). |
|
20. | Утілення в образі Айвенго кодексу рицаря, художні засоби створення образу. Повторення. Історичне тлумачення кодексу рицаря. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує любов до ближнього, вияв патріотизму (НЛ-2). Предметні компетентності: висловлює судження про вплив реальних історичних подій на долю людини; характеризує образ Айвенго. |
|
21. | Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагільбера, принца Джона, фон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує любов до ближнього, вияв патріотизму (НЛ-2). Предметні компетентності: висловлює власне судження щодо подій і образів, підтверджує свою думку цитатами з тексту; порівнює образи героїв (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка), виявляє схожість і відмінності між ними; вирізняє у прочитаних текстах художні засоби створення образів та встановлює їх функцію. |
|
22. | УРЗМ (письмово). Конкурс: 7 влучних і оригінальних запитань, до тексту роману В. Скотта «Айвенго» або Порівняльна характеристика літературних героїв роману (Ровена і Ребекка, Айвенго і Бріан де Буагільбер). |
урок розвитку мовлення | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: висловлює особисте ставлення до проблеми, що порушується у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту; засвоює поняття „порівняльна характеристика літературного героя”; розвиває навички окреслення тези та її аргументації. |
|
23. | Друга світова війна у європейській поезії (К.І. Галчинський («Лист із полону», «Пісня про солдатів з Вестерпляте» та ін.); А. Маргул-Шпербер («Про назву концтабору Бухевальд»); Б.Ш. Окуджава («До побачення, хлопчики…») (твори на вибір) | урок - дослідження | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює загрозу зникнення людства внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1). Предметні компетентності: аналізує ліричні твори про Другу світову війну; розуміє значення культури в боротьбі за мир, демократичні цінності. |
|
24. | Василь Володимирович Биков. «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті. |
урок аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: виявляє судження щодо тривог мирного співіснування народів світу (НЛ-3). Предметні компетентності: визначає головну тему твору; висловлює особисте ставлення до проблеми, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
|
25. | Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує любов до ближнього (НЛ-2). Предметні компетентності: характеризує образи Івана Терешка і Джулії; розуміє значення творів мистецтва у засудженні війни (твори живопису, музики, кіно, в яких викривається фашизм. |
|
26. | Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади у ньому. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: виявляє судження щодо тривог мирного співіснування народів світу (НЛ-3). Предметні компетентності: усвідомлює гуманістичний зміст повісті; пояснює символічність назви твору; визначає риси жанру балади в ньому. |
|
27. | КР (з теми «Історичне минуле в літературі»). Написати коротку передмову до прочитаного твору або Скласти рекламу на прочитаний твір або Характеристика персонажа вивченого твору або Контрольний твір або Укласти лист-протест проти війни, використовуючи прочитані твори зарубіжних письменників про Другу світову війну або Тести. |
урок контролю знань | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: знає основні відомості про життя і творчість письменників; знає зміст творів; розуміє головні ідеї творів; характеризує образи героїв; висловлює судження про прочитані твори; висловлює власне ставлення до проблем, що порушені у прочитаних творах. |
|
28. | УПЧ. Л.Є. Уліцька «Паперова перемога». Розмірковування про справжню красу людини. |
урок аналізу літературного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує любов до ближнього (НЛ-2). Предметні компетентності: розуміє головні ідеї твору; висловлює судження про героїв оповідання Л. Уліцької; аналізує композицію твору. |
|
4. Духовне випробування людини (6 год.) | ||||
29. | Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин й між батьками і дітьми. Образи Бена і Деві, художні засоби творення образів персонажів у оповіданні. | урок засво-єння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: Набуває навичок ухвалювати життєво важливі рішення, усвідомлює цінність родинних стосунків (НЛ-2). Предметні компетентності: розповідає про основні факти життя і творчості Джеймса Олдріджа; виразно читає художній текст, емоційно його сприймає, висловлює враження від прочитаного твору. |
|
30. | Символічність назви оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм». Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність дитини і дорослого до взаєморозуміння. Утвердження сімейних цінностей. | урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує професіоналізм, навчається долати труднощі в екстремальних умовах (НЛ-4). Предметні компетентності: вирізняє напружені (кульмінаційні) моменти сюжету, їх значення для розкриття образів персонажів; аналізує образи персонажів: їх характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.); висловлює власне ставлення до порушених у творі моральних проблем. |
|
31. | Редьярд Кіплінг. «Якщо…» Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору. | урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: аналізує трагічні наслідки ризикованого втручання людини у світ природи (НЛ-1). Предметні компетентності: усвідомлює проблему духовного випробування людини у вірші; аналізує композицію твору; визначає художні особливості вірша та його провідну ідею. |
|
32. | «Балада про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Протистояння і примирення Сходу і Заходу в баладі. Антитези у творі. Ідеї миру і дружби в «Баладі» Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син). |
урок поглибленої роботи над текстом | Учень/учениця Ключові компетентності: набуває навичок ухвалювати життєво важливі рішення НЛ-2). Предметні компетентності: висловлює власне ставлення до порушених у творі філософських проблем; порівнює оригінали й художні переклади (за умови володіння іноземною мовою). |
|
33. | Підсумкова КР. Контрольний твір: Як залишитися людиною за будь-яких обставин або Написати коротку передмову (рецензію, рекламу) до прочитаного твору або Дати характеристику Деві від імені його батька або Тести (вивчене за І семестр). |
урок контролю знань | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: розуміє головні ідеї вивчених творів; висловлює судження про вивчені твори у І семестрі; виконує творчі завдання за змістом вивчених творів. |
|
34. | Повторення та узагальнення вивченого у І семестрі: Урок-лицарський турнір або Зустріч у поетичній вітальні або Засідання клубу любителів поезії. |
урок повторення і систематизації знань | Учень/учениця Ключові компетентності: самокритично оцінює власні рішення і поведінку (НЛ-3). Предметні компетентності: знає основні відомості про життя і творчість письменників; знає зміст творів; розуміє головні ідеї творів; характеризує образи героїв; висловлює судження про прочитані твори; висловлює власне ставлення до поставлених у них проблем. |
|
ІІ семестр | ||||
5. Дружба і кохання (9 год.) | ||||
35. | Олександр Сергійович Пушкін. «19 жовтня 1825». Дитинство і юність О.С. Пушкіна. 19 жовтня – День Ліцею. Ліцейські друзі поета. Уславлення дружби і вірності у вірші О.С. Пушкіна «19 жовтня 1825». Авторські спогади і роздуми у творі. |
урок аналізу поетичного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює красу високих почуттів (НЛ-2). Предметні компетентності: знає і розповідає про основні факти життя і творчості О.С. Пушкіна; виявляє факти біографії О.С. Пушкіна у вірші «19 жовтня 1825»; визначає основну ідею вірша, знаходить для її підтвердження відповідні цитати, характеризує образ автора у вірші, його спогади, зміни образу автора в часі; визначає роль описів природи у вірші «19 жовтня 1825», розкриває їх емоційне забарвлення і художні засоби втілення певних емоцій і почуттів. |
|
36. | Шолом-Алейхем. «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах долі єврейського народу. |
урок вивчення нового матеріалу | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо важливості духовного і емоційного збагачення людини (НЛ-2). Предметні компетентності: знає і розповідає про основні факти життя і творчості Шолом-Алейхема, його зв’язки з Україною, увічнення його пам’яті в літературних музеях і пам’ятни-ках; переказує основні події повісті «Пісня над піснями», визначає тему, провідні мотиви та ідею повісті, аналізує особливості її сюжету і композиції. |
|
37. | Тема кохання в повісті Шолома-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви у повісті. Утвердження етичних цінностей. | урок художнього сприй-няття твору | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо важливості духовного і емоційного збагачення людини (НЛ-2). Предметні компетентності: характеризує духовно-емоційний світ головних героїв повісті, зміни їхніх внутрішніх якостей, розкриває сутність трактування проблеми кохання у повісті Шолом-Алейхема. |
|
38. | Біблійні мотиви у повісті. Утвердження етичних цінностей у повісті Шолома-Алейхема «Пісня над піснями». |
урок поглиб-леного аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо важливості духовного і емоційного збагачення людини (НЛ-2). Предметні компетентності: висловлює власні судження щодо персонажів (Шимек, Бузя), їхнє ставлення до кохання і світу, розкриває біблійні мотиви у творі. |
|
39. | УРЗМ (усно). Літературний салон. Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби у світовій літературі. |
урок узага-льнення знань | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує віру у власні здібності (НЛ-4). Предметні компетентності: характеризує образи літературних героїв у прочитаних творах світової літератури; аргументує власні думки з опорою на художній текст. |
|
40. | Олександр Грін. «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті. Основний конфлікт твору (Каперна – мрія). |
урок засвоєння нового матеріалу | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує віру у власні здібності, здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4). Предметні компетентності: знає і розповідає про основні факти життя і творчості О. Гріна; переказує події повісті «Пурпурові вітрила», визначає ідейно-тематич-не спрямування твору та особливості його сюжету і композиції. |
|
41. | Асоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил. | урок аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює красу високих почуттів (НЛ-2). Предметні компетентності: характеризує духовно-емоційний світ головних героїв повісті, розкриває сутність трактування проблеми кохання у повісті О. Гріна, висловлює власні судження щодо персонажів; називає символи у повісті, розкриває їх зміст. |
|
42. | Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання (Р. Бернс «Любов», Г. Гейне «Коли настав чудовий май», К.М. Симонов «Жди мене» та інші (2 – 3 за вибором учителя). | урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо важливості духовного і емоційного збагачення людини (НЛ-2). Предметні компетентності: усвідомлює почуття дружби і кохання у поетичних творах ; висловлює особисте ставлення до порушених у творах проблем. |
|
43. | КР. Порівняння образів-персонажів (Бузя – Шимек, Асоль – Артур Грей). |
урок контролю знань | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує віру у власні здібності (НЛ-4). Предметні компетентності: показує знання творів із розділу «Дружба і кохання»; виявляє ключові риси характеру героїв прочитаних творів; висловлюєвраження від зображених у творах почуттів. |
|
44. | УПЧ. Т.М. Рід. «Морське вовченя». Пригоди Філіппа Форстера. Мужність героя і його воля до життя. |
урок аналізу літературного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4). Предметні компетентності: переказує самостійно прочитаний художній твір; висловлює власні судження про головного героя повісті. |
|
6. Літературний детектив (5 год.) | ||||
45. | Детектив як жанр літератури. Характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Аллан По. «Золотий жук». Е.А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо переваг здорового способу життя (НЛ-3). Предметні компетентності: дає визначення жанру «детектив», виявляє його характерні ознаки на прикладі повісті «Золотий жук»; знає про історію виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатних представників детективної літератури; розповідає про ключові віхи життя і творчості Е.А. По, висловлює враження від прочитаного твору. |
|
46. | Особливості композиційної будови повісті «Золотий жук» – «розповідь у розповіді», її художнє значення. Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. | урок аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового способу життя (НЛ-3). Предметні компетентності: виявляє особливості сюжету і композиції повісті Е.А. По «Золотий жук»; встановлює значення прийому «розповідь у розповіді» в тексті повісті; характеризує образи персонажів (Легран, Джупітер); змальовує образ оповідача, називає його провідні риси, роль у розгортанні сюжету; розуміє поняття «точка зору». |
|
47. | Артур Конан Дойл. А.К. Дойл – визнаний майстер класичних детективів. Оповідання про Шерлока Холмса («Пістрява стрічка», «Спілка рудих»). |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового способу життя (НЛ-3). Предметні компетентності: розповідає про творчість А.К. Дойла, виявляє характерні ознаки циклу в оповіданнях про Шерлока Холмса. |
|
48. | Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». | урок аналізу літературного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє невідворотність покарання злочину (НЛ-4). Предметні компетентності: висловлює враження від прочитаного твору; встановлює значення прийому «розповідь у розповіді» у творі письменника; виявляє особливості сюжету і композиції твору А.К. Дойла; характеризує образи персонажів. |
|
49. | Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». | урок аналізу літера-турного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє невідворотність покарання злочину (НЛ-4). Предметні компетентності: аналізує прочитаний твір; аргументує власні судження з опорою на текст оповідання. |
|
50. | Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості. |
урок аналізу літературного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює необхідність набуття знань для успішної професійної діяльності (НЛ-4). Предметні компетентності: переказує зміст прочитаних творів і аналізує ключові епізоди; доводить твердження про те, що захоплива інтрига – основа детективного твору; розуміє роль оповідача у розгортанні сюжету художнього твору, характеризує образи Шерлока Холмса і доктора Ватсона та їхню взаємодоповнюваність (класичний детективний дует). |
|
51. | УРЗМ (письмово). Відповідь на запитання (за вибором учня): 1. У чому секрет популярності детективної літератури? 2. У чому причини неймовірної популярності історій про Шерлока Холмса? 3. А.К. Дойл своїми найкращими творами вважав історичні романи, а до історій про Шерлока Холмса ставився як до вимушеного заробітку. Чи погоджуєтесь ви з такою оцінкою автором своїх детективів? 4. Порівняйте образи Шерлока Холмса і доктора Ватсона. Яку роль відіграє Ватсон у розкритті злочину? 5. За прочитаним твором А.К. Дойла спробуйте скласти алгоритм «Як написати справжній детектив» або напишіть невеликий детективний твір. |
урок узагаль-нення знань | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює необхідність набуття знань (НЛ-4). Предметні компетентності: знає зміст творів; розуміє основні ідеї творів; називає головні проблеми творів; висловлює власне ставлення до героїв творів; пояснює причини всесвітньої популярності творів про Шерлока Холмса. |
|
7. СВІТОВА НОВЕЛА (6 год.) | ||||
52. | Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі. «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо моральної відповідальності за свої вчинки (НЛ-2). Предметні компетентності: знає зміст новели; розуміє основні ідеї, висловлені у творі; називає головні проблеми творів; висловлює власне ставлення до героїв новели; дає визначення новели, виявляє її характерні ознаки у прочитаному творі; виявляє культурні паралелі в тексті новели (біблійні мотиви); розкриває підтекст окремих епізодів новели. |
|
53. | Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана. Образи дівчат (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, оповідач. | урок аналізу літературного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює цінність життя (НЛ- 3), шанобливо ставиться до мистецтва живопису (НЛ-4). Предметні компетентності: переказує зміст твору та аналізує його, звертаючи увагу на його ідейний зміст: взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів; визначає жанрові особливості твору, роль в ньому деталі; висловлює судження про гуманізм твору. |
|
54. | Герберт Джордж Уеллс. «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». |
урок аналізу літера-турного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: висловлює судження щодо утвердження справедливості (НЛ -2). Предметні компетентності: переказує текст новели, знаходячи ключові епізоди; визначає епізод найвищої напруги в творі; розмірковує про своєрідність точки зору дорослого і дитини. |
|
55. | «Дива» та їх сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу в оповіданні. Роль елементів фантастики у новелі «Чарівна крамниця». | урок поглибленого аналізу твору | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює цінність життя (НЛ-3). Предметні компетентності: характеризує образ оповідача у новелі; розмірковує над фіналом новели, дає йому власне тлумачення; розкриває підтекст окремих епізодів, знає про втілення сюжету новели у різних видах мистецтва. |
|
56. | Рюноске Акутагава. «Павутинка». Рюноске Акутагава –майстер японської новели. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює необхідність набуття знань (НЛ-4). Предметні компетентності: розповідає про майстра японської новели; визначає особливості розвитку сюжету новели «Павутинка». |
|
57. | КР. Класний контрольний твір Заради чого варто жертвувати своїм життям? або Про що міг би розповісти «останній листок»? |
урок контролю знань | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює необхідність набуття знань (НЛ-4). Предметні компетентності: складає план до визначеної теми; складає письмове висловлювання за темою контрольної роботи. |
|
58. | УПЧ. Е. Хемінгуей «Кішка на дощі» або А. Габальда «35 кіло надії». |
урок аналізу художнього твору | Учень/учениця Ключові компетентності: цінує здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4). Предметні компетентності: переказує самостійно прочитаний художній твір; висловлює власні судження про проблематику твору та його персонажів. |
|
8. СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА. Я І СВІТ (6 год.) | ||||
59. | Айзек Азімов. «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: прогнозує загрози для розвитку інтелекту людини, пов’язані з на-уково-технічним прогресом (НЛ-1). Предметні компетентності: знає основні відомості про життя і творчість А. Азімова; розкриває актуальні теми і проблеми у прочитаному творі; аналізує окремі фрагменти тексту; визначає особливості художньої оповіді. |
|
60. | Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей у оповіданні «Фах». | урок поглибленого аналізу літера-турного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2). Предметні компетентності: висловлює судження про гуманізм твору; виявляє особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
|
61. | Діана Вінн Джонс. «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу у творі. |
урок засвоєння нових знань | Учень/учениця Ключові компетентності: аналізує ступінь ризику під час прийняття життєво важливого рішення, усвідомлює цінність життя (НЛ-3). Предметні компетентності: знає основні відомості про життя і творчість Діани Вінн Джонс; знайомиться із жанровою специфікою її твору; розповідає про ключові події сюжету; оцінює художню вартість прочитаного твору (з допомогою вчителя). |
|
62. | Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі. | урок аналізу твору | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2). Предметні компетентності: формулює головну думку твору, усвідомлює значення художнього прийому чаклунства у творі; складає характеристику Софі; аналізує окремі фрагменти тексту; висловлює власну точку зору на події, що відображені у творі. |
|
63. | Корнелія Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. Образ Мегі – дівчинки, котра любить читати. |
урок поглибленої роботи над літературним твором | Учень/учениця Ключові компетентності: прогнозує загрози для розвитку інтелекту людини, пов’язані з науково-технічним прогресом (НЛ-1). Предметні компетентності: сприймає художній текст цілісно; переказує ключові епізоди твору; розуміє ідею твору й ілюструє прикладами з тексту; висловлює особисте ставлення до порушених у творі проблем. |
|
64. | Пригоди і духовне випробування Мегі. Поєднання уявного і реального світів у «Чорнильному серці». | урок поглибленої роботи над літературним твором | Учень/учениця Ключові компетентності: виявляє здатність оперативно та адекватно реагувати на технологічні зміни у житті суспільства (НЛ-4). Предметні компетентності: визначає провідну думку твору через пригоди і духовне випробування Мегі; висловлює особисте ставлення до порушених у творі проблем, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
|
65. | КР. Скласти анкету літературного героя або Бліц-диктант або Тести. |
урок контролю | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює необхідність набуття знань (НЛ-4). Предметні компетентності: складає анкету літературного героя; пише бліц-диктант; виконує тести за матеріалом вивченої теми. |
|
66. | Урок-роздум. «Краса чистих людських взаємин» (за змістом вивчених літературних творів). (Із резервного часу). |
урок- роздум | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2). Предметні компетентності: знає зміст творів; розуміє основні ідеї творів; визначає головні проблеми творів; аналізує образи героїв прочитаних творів і висловлює до них власне ставлення. |
|
67. | Сучасна зарубіжна поезія (1 – 2 твори за вибором учнів і вчителя за матеріалами публікацій у журналі „Всесвіт”). | урок аналізу поетичного твору | Учень/учениця Ключові компетентності: розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2). Предметні компетентності: визначає провідну думку поетичного твору; висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у сучасних поетичних творах, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
|
68. | Урок-дослідження. Уславлення сильної особистості, здатної за будь-яких умов і обставин залишатися людиною, протистояти ницим смакам і думкам натовпу, залишатися гідним у стосунках із можновладцями, робити добрі справи. (Із резервного часу). |
урок-дослідження | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки(НЛ-3); розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4). Предметні компетентності: розмірковує над виховним впливом літературного твору на читача.[/u] |
|
9. ПІДСУМКИ (2 год.) | ||||
69. | Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. Завершення ІІ семестру. | урок узагальнення знань | Учень/учениця [u]Ключові компетентності: розкриває взаємозв’язки людини і навколишнього середовища (НЛ-1); цінує здатність до ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-2). Предметні компетентності: називає авторів вивчених протягом навчального року художніх творів і знає зміст; узагальнює і систематизує вивчений протягом року матеріал. |
|
70. | Урок-одкровення «Книги – мої друзі» або Урок-духовний заповіт письменників світу нащадкам. |
урок- одкровення | Учень/учениця Ключові компетентності: усвідомлює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3); розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4). Предметні компетентності: висловлює власні судження про роль літератури у формуванні шкали життєвих цінностей людини. |