Основи школи юного конферансьє
Олександр Твардовський - Лірика
Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика
Олександр Пушкін - Лірика
Франческо Петрарка - Лірика
Адам Міцкевич - Лірика
Шандор Петефі - Лірика
Пейзажна лірика Алкмана, Гете, Лермонтова
Публій Овідій Назон - Лірика
Михайло Лермонтов - Лірика
Іван Крилов - Лірика
Схема самоаналізу уроку
Поетичне відлуння
Типи аналізу твору
Технологічна модель уроку
Кабінет літератури
Глосарій
Портреты А.П. Чехова
Портреты Л.Н. Толстого
Портреты Ф.М. Достоевского
Портреты Н.В. Гоголя
Портреты Ф.И. Тютчева
Портреты А.С. Пушкина
Портреты И.А. Крылова
Портреты Эзопа
Портреты М.Ю. Лермонтова
Работа с портретом писателя на уроках литературы. Предисловие
Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома". Презентація
Композиція твору. Презентація
Життя і творчість Шолом–Алейхема. Презентація
Пауль Маар - презентація
Ярослав Гашек
Рюноске Акутаґава. "Павутинка" - презентація
Анна Гавальда - презентація
№ п/п |
Дата | К-сть год. | Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів |
Теорія літератури |
Міжпредметні зв’язки | Культурологічний аспект | Д/з |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | ІІ семестр | |||||||
Дружба і кохання | ||||||||
33. | 1 | О. С. Пушкін. «19 жовтня 1825». Дитинство і юність О.С. Пушкіна. 19 жовтня – День Ліцею. Ліцейські друзі поета. Уславлення дружби і вірності у вірші О.С. Пушкіна «19 жовтня». Авторські спогади і роздуми у творі. |
Учень: знає і розповідає про основні факти життя і творчості О.С. Пушкіна, його зв’язки з Україною, увічнення його пам’яті в літературних музеях, пам’ятниках; виявляє факти біографії О.С. Пушкіна у вірші «19 жовтня 1825 року»; визначає основну ідею вірша О.С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року», знаходить відповідні цитати, характеризує образ автора у вірші, його спогади, зміни образу автора в часі; визначає роль описів природи у вірші «19 жовтня», розкриває їх емоційне забарвлення і художні засоби втілення певних емоцій і почуттів. |
33. поглиблення понять про вірш |
М. Рильський. «Пушкін у Києві»; творчі і особисті зв’язки поета з Україною | Портрети юного Пушкіна роботи О. Кіпренського. Х/ф «Юність поета» (СРСР, 1937, реж. А. Народицький). Відеофільм «Все те же мы». Аудіозапис вірша у виконанні І. Ільїна. | Виразно читати і аналізувати вірш, виписати цитати з вірша про уславлення дружби ліцеїстів. Індивідуальні творчі завдання. | |
34. | 1 | Шолом-Алейхем. «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах долі єврейського народу. |
Учень: знає і розповідає про основні факти життя і творчості Шолом-Алейхема, його зв’язки з Україною, увічнення його пам’яті в літературних музеях і пам’ятниках; переказує основні події повісті «Пісня над піснями», визначає тему, провідні мотиви та ідею повісті, аналізує особливості її сюжету і композиції. |
34. повість, образ автора |
літературні музеї Шолом-Алейхема (Київ – Тель-Авів) | Музика: Ю. Шерлінг. «Чорна вуздечка білої кобилиці (грамзапис рок-опери). Мультимедійна презентація «Творчий портрет митця». | Заповнити таблицю «Віхи життя Шолом-Алейхема», дати відповіді на запитання підручника. | |
35. | 1 | Тема кохання в повісті Шолома-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви у повісті. Утвердження етичних цінностей. | Учень: характеризує духовно-емоційний світ головних героїв повісті, зміни їхніх внутрішніх якостей, розкриває сутність трактування проблеми кохання у повісті Шолом-Алейхема, висловлює власні судження щодо персонажів (Шимек, Бузя), їхнє ставлення до кохання і світу. |
35. повість, образ автора |
біблійні мотиви у повісті | Ілюстрації художників до тексту повісті. | Відповідь на запитання «Мої враження від знайомства з повістю». | |
36. | 1 | УРЗМ (усно). Літературний салон. Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби у світовій літературі. |
Учень: характеризує образи літературних героїв у прочитаних творах світової літератури; аргументує власні думки з опорою на художній текст. |
36. образ, сюжет, мотив |
Мультимедійна презентація «Світ взаєморозуміння». | Творчі завдання колективного характеру | ||
37. | 1 | Олександр Грін. «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті. Основний конфлікт твору (Каперна – мрія). |
Учень: знає і розповідає про основні факти життя і творчості О. Гріна, його зв’язки з Україною, увічнення його пам’яті в літературних музеях і пам’ятниках; переказує основні події повісті «Пурпурові вітрила», визначає ідейно-тематичне спрямування твору та особливості його сюжету і композиції. |
37. повість-феєрія |
Музей Олександра Гріна (Феодосія). | Мультимедійна презентація «Письменник, що турбує людські серця». Х/ф «Пурпурові вітрила» (СРСР, 1961, реж. О. Птушко). | Виписати цитати до образів Ассоль і Грея. Підготувати опис картини Айвазовського «Море» за поданим планом. Індивідуальні повідомлення: 1) «Грей – юнга на «Ансельмані»; 2) Становлення Артура Грея під впливом капітана Гопа. | |
38. | 1 | Асоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил. | Учень: характеризує духовно-емоційний світ головних героїв повісті, зміни їхніх внутрішніх якостей, розкриває сутність трактування проблеми кохання у повісті О. Гріна, висловлює власні судження щодо персонажів (Асоль, Грей), їхнього ставлення до кохання і світу; називає символи у повісті, розкриває їх зміст. |
38. композиція повісті, символ |
Пісня В. Лансберга «Ребята, надо верить в чудеса». | Групові завдання творчого характеру; | ||
39. | 1 | Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання (Р. Бернс «Любов», Г. Гейне «Коли настав чудовий май», К.М. Симонов «Жди мене» та інші (2 - 3 за вибором вчителя). | Учень: усвідомлює почуття дружби і кохання у поетичних творах ; висловлює особисте ставлення до порушених у творах проблем; порівнюєоригінали та переклади віршів (за умови володіння іноземною мовою). |
39. поетичний твір, ліричний герой, автор ліричного твору |
Виконати завдання до уроку контрольної роботи. | |||
40. | 1 | Контрольна робота. Порівняння образів - персонажів (Бузя – Асоль, Шимек – Артур Грей). |
Учень: показує знання творів із розділу «Дружба і кохання»; виявляє ключові риси характеру героїв прочитаних творів; висловлюєвраження від зображених у творах почуттів; демонструє навички порівняльного аналізу. |
40. образ-персонаж |
Мультимедійна презентація: алгоритм виконання контрольних завдань. | Виконати завдання до уроку позакласного читання | ||
41. | 1 | Позакласне читання. Т.М. Рід. «Морське вовченя». Пригоди Філіппа Форстера. Мужність героя і його воля до життя. |
Учень: переказує самостійно прочитаний художній твір; висловлює власні судження про головного героя повісті. |
41. пригодницька література, оповідач, форми оповіді в літературному творі |
Мультимедійна презентація «Людина у випробуваннях». | Написати твір-мініатюру моє відкриття творчості М. Ріда. | ||
6 | ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ | |||||||
42. | 1 | Детектив як жанр літератури. Характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Аллан По. «Золотий жук» Е.А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». |
Учень: дає визначення жанру «детектив», виявляє його характерні ознаки на прикладі повісті «Золотий жук»; знає про історію виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатних представників детективної літератури; розповідає про ключові віхи життя і творчості Е.А. По, висловлює враження від прочитаного твору. |
42. жанр детективної літератури |
розвиток українського детективного жанру | Алгоритм «Аналіз прочитаного літературного твору». | Усна розповідь «Що я знаю про детектив?» | |
43. | 1 | Особливості композиційної будови повісті «Золотий жук» – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. | Учень: виявляє особливості сюжету і композиції повісті Е.А. По «Золотий жук»; встановлює значення прийому «розповідь у розповіді» в тексті повісті; характеризує образи персонажів (Легран, Джупітер); змальовує образ оповідача, називає його провідні риси, роль у розгортанні сюжету; розуміє поняття «точка зору», виявляє у творах різні точки зору (персонажів, оповідача) на події, зіставляє їх; розповідає про відомі екранізації за творами Е.А. По; порівнює оригінали й художні переклади творів письменника. |
43. жанр детективу |
засновники жанру (Е.По, А. Конан Дойл, Г.К. Честертон, В. Коллінз) | Мультимедійна презентація «Головні ознаки літературного детективу». | Засвоїти поняття «детектив» і його ознаки. Індивідуальні завдання за творчістю Е. По. | |
44. | 1 | Артур Конан Дойл. Оповідання Шерлока Холмса («Пістрява стрічка», «Спілка рудих»). А.К. Дойл – відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. | Учень: розповідає про ключові віхи життя і творчості А.К. Дойла, називає його найвідоміші книги, причини популярності серед різних поколінь; виявляє характерні ознаки циклу в оповіданнях про Шерлока Холмса. |
44. літературний цикл |
Мультимедійна презентація «Автор класичних детективів». | Аналізувати особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. | ||
45. | 1 | Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». | Учень: висловлює враження від прочитаного твору; встановлює значення прийому «розповідь у розповіді» у творі письменника; виявляє особливості сюжету і композиції твору А.К. Дойла; характеризує образи персонажів. |
45. герой детективних оповідань |
Укласти пам’ятку «Уроки від Шерлока Холмса». | |||
46. | 1 | Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». | Учень: аналізує прочитаний твір; аргументує власні судження з опорою на текст оповідання; висловлює власні судження про прочитане. |
46. побудова оповідання (сюжет, композиція) |
Мультимедійна презентація «Образ Шерлока Холмса». | Характеризувати образ Шерлока Холмса. | ||
47. | 1 | Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості. | Учень: переказує зміст прочитаних творів і аналізує ключові епізоди; доводить твердження про те, що захоплива інтрига – основа детективного твору; розуміє роль оповідача у розгортанні сюжету художнього твору (спостерігач, безпосередній учасник сюжету (персонаж) тощо; характеризує образи Шерлока Холмса і доктора Ватсона та їхню взаємодоповнюваність (класичний детективний дует). |
47. оповідач |
план порівняльної храктеристики персонажів | Ілюстрації до оповідань А. Конан Дойля С. Пейджета, О. Басса. Фото акторів – виконавців ролей Холмса і Ватсона. | Скласти порівняльну характеристику Шерлока Холмса і доктора Ватсона; написати сенкани (Холмс, Ватсон). | |
48. | 1 | УРЗМ (письмово). Відповідь на запитання (за вибором учня): 1. У чому секрет популярності детективної літератури? Аргументуйте свою точку зору. 2. У чому причини неймовірної популярності історій про Шерлока Холмса? Аргументуйте свою точку зору. 3. А.К. Дойл своїми найкращими творами вважав історичні романи, а до історій про Шерлока Холмса ставився як до вимушеного заробітку. Чи погоджуєтесь ви з такою оцінкою автором своїх детективів? 4. Порівняйте образи Шерлока Холмса і доктора Ватсона. Яку роль відіграє Ватсон у розкритті злочину? 5. За прочитаним твором А.К. Дойла спробуйте скласти алгоритм «Як написати справжній детектив» або напишіть невеликий детективний твір. |
Учень: знає зміст творів; розуміє основні ідеї творів; називає головні проблеми творів; висловлює власне ставлення до героїв творів; пояснює причини всесвітньої популярності творів про Шерлока Холмса. |
48. детективна література |
Алгоритм виконання контрольної письмової роботи | Віднайти цікаві факти з біографії О.Генрі (за вказаною літературою); знати зміст новели «Дари волхвів». Творче завдання: скласти цікаві запитання за біографією письменника. | ||
6 | СВІТОВА НОВЕЛА | |||||||
49. | 1 | Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди. О. Генрі. «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. |
Учень: знає зміст новели; розуміє основні ідеї, висловлені у творі; називає головні проблеми творів; висловлює власне ставлення до героїв новели; дає визначення новели, виявляє її характерні ознаки у прочитаному творі; виявляє культурні паралелі в тексті новели (біблійні мотиви); розкриває підтекст окремих епізодів новели. |
49. новела як літературний жанр, художня деталь |
Біблія як вічна книга | Дібрати матеріал (цитати, факти, епіграф) для творчої роботи за новелами О.Генрі. | ||
50 | 1 | Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана. Образи дівчат (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, оповідач. | Учень: переказує зміст твору та аналізує його, звертаючи увагу на його ідейний зміст: взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів; визначає жанрові особливості твору, роль в ньому деталі; висловлює судження про гуманізм твору; виявляє особисте ставлення до проблем, що порушуються в новелі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
50. художня мова новели |
В. Стефаник. «Кленові листки» | Мультимедійна презентація «Світ новел О.Генрі). | Довести, що останній листок – це новела. Написати есе «Чарівні слова для Джонсі». |
|
51 | 1 | Герберт Джордж Уеллс. «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». |
Учень: переказує текст новели, знаходячи ключові епізоди; визначає епізод найвищої напруги в творі; розмірковує про своєрідність точки зору дорослого і дитини. |
51. фантастична література |
письменники-фантасти (Ж.Верн, О. Бєляєв, А.Азімов, С. Лем, Р. Бредбері, брати Стругацькі) | Мультимедійна презентація «Подорож до чарівної крамниці». | Дібрати матеріал із тексту новели про чарівну крамницю і скласти її опис. Укласти поради для Джіпа і його батька. | |
52 | 1 | «Дива» та їх сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу в оповіданні. Роль елементів фантастики у новелі «Чарівна крамниця». | Учень: характеризує образ оповідача у новелі; розмірковує над фіналом новели, дає йому власне тлумачення; розкриває підтекст окремих епізодів, знає про втілення сюжету новели у різних видах мистецтва. |
52. елементи фантастики |
Макети чарівних предметів та створені учнями ілюстрації до твору. | Дібрати цікаві факти із біографії Р. Акутагави. Прочитати новелу «Павутинка». Індивідуальні завдання: підготувати повідомлення про культуру, традиції та символи Японії. | ||
53 | 1 | Рюноске Акутагава. «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Втілення ідеї про моральну справедливість у новелі «Павутинка». |
Учень: розповідає про майстра японської новели Р. Акутагаву; виявляє зв’язок із японськими традиціями у новелі «Павутинка»; визначає особливості розвитку сюжету новели. |
53. японська новела, підтекст твору |
Україна і Японія (спільне і відмінне) | Мультимедійна презентація «Таємниці життя і творчості Р. Акутагави». | До робочого зошита виписати цитати, що передають почуття і думки Кандата, коли він піднімається по павутинці. Відповідь на запитання: чи можна врятуватися, коли сам не готовий врятувати когось? | |
54. | 1 | Контрольна робота. Класний контрольний твір «Заради чого варто жертвувати своїм життям?» |
Учень: складає план до визначеної теми; складає письмове висловлювання відповідно до теми. |
54 | Картки із завданнями. | Виконати завдання до уроку позакласного читання. | ||
55. | 1 | Позакласне читання. Е. Хемінгуей. «Кішка на дощі» або А. Габальда. «35 кіло надії». |
Учень: переказує самостійно прочитаний художній твір; висловлює власні судження про проблематику твору та його персонажів. |
55. підтекст, внутрішній і зовнішній сюжет, телеграфний стиль |
Прочитати оповідання «Фах» Айзека Азімова». Підготувати презентацію прочитаного твору. | |||
7 | СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА. Я І СВІТ | |||||||
56. | 1 | Айзек Азі мов. «Фах». Роздуми про майбутнє людини і людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. |
Учень: знає основні відомості про життя і творчість А. Азімова; розкриває актуальні теми і проблеми у прочитаному творі; аналізує окремі фрагменти тексту; визначає особливості художньої оповіді. |
56. науково-фантастична література |
Мультимедійна презентація «Освіта майбутнього». | Виокремити із тексту твору цитати до характеристики образів Джорджа Плейтена, Тревіліяна. Зрозуміти їхнє ставлення до самостійного здобуття знань. | ||
57. | 1 | Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей у оповіданні «Фах». | Учень: висловлює судження про гуманізм твору; виявляє особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
57. науково-фантастична література |
Р. Бредбері. «Усмішка» | Учнівські ілюстрації до оповідання. | Відповідати на запитання: Чи зумів Джордж довести, що люди – не машини? Чи актуальні питання освіти, життєвого вибору в сучасному житті? | |
58. | 1 | Діана Вінн Джонс. «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу у творі. |
Учень: знає основні відомості про життя і творчість Діани Вінн Джонс; знайомиться із жанровою специфікою її твору; розповідає про ключові події сюжету; оцінює художню вартість прочитаного твору (з допомогою учителя). |
58. казка, детектив |
Мультимедійна презентація «Письменницькі дороги Діани Вінн Джонс». | Виконати індивідуальні творчі завдання. | ||
59. | 1 | Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі. | Учень: формулює головну думку твору, усвідомлює значення художнього прийому чаклунства у творі; складає характеристику Софі; аналізує окремі фрагменти тексту; висловлює власну точку зору на події, що відображені у творі. |
59. реальний і уявний літературний світ |
Ілюстрації до твору «Мандрівний замок Хаула». | Прочитати роман Корнелії Функе «Чорнильне серце». Індивідуальне завдання: підготувати розповідь про вибір К. Функе письменницького ремесла. | ||
60. | 1 | Корнелія Функе. «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. Образ Мегі – дівчинки, котра любить читати. |
Учень: сприймає художній текст цілісно; переказує ключові епізоди твору; розуміє ідею твору і ілюструє прикладами з тексту; висловлює особисте ставлення до порушених у творі проблем. |
60. ідея, тема, тематика художнього твору; ключовий епізод |
переклад О. Логвиненка |
Мультимедійна презентація «Книжки про книжку». | Скласти поради до розвитку власного читацького таланту. Виконати завдання до участі у рольовій грі за змістом книги Функе. | |
61. | 1 | Пригоди і духовне випробування Мегі. Поєднання уявного і реального світів у «Чорнильному серці» Функе. | Учень: визначає провідну думку твору через пригоди і духовне випробування Мегі; висловлює особисте ставлення до порушених у творі проблем, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
61. час і простір у літературному творі |
Учнівські ілюстрації. | Підготувати стислий переказ епізодів «Мегі вирушає на порятунок батька», Мегі відкриває у собі талант Чарівновуста». «Зустріч дівчинки із мамою», «Мегі готується до читання на «святі» Козерога». | ||
62. | 1 | Контрольна робота. Скласти анкету літературного героя або Бліц-диктант або Тести. |
Учень: складає план до визначеної теми; складає письмове висловлювання відповідно до теми. |
62. анкета літературного героя |
Бланки анкет. | Виконати індивідуальні завдання за вивченими художніми творами. | ||
63. | 1 | Урок-роздум «Краса чистих людських взаємин» (за змістом вивчених літературних творів). (Година із резерву часу) |
Учень: знає зміст творів; розуміє основні ідеї творів; визначає головні проблеми творів; аналізує образи героїв прочитаних творів в висловлює до них власне ставлення. |
63. зміст літературного твору |
спільні теми у зарубіжній і українській літературах | Мультимедійна презентація «Література лікує людську душу». | Виконати творчі групові завдання. | |
64. | 1 | Сучасна зарубіжна поезія (1 – 2 твори за вибором учнів і вчителя за матеріалами публікацій у журналі „Всесвіт”). | визначає провідну думку поетичного твору; висловлює особисте ставлення до проблем, що порушуються в сучасних поетичних творах, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту. |
64. поетичний твір |
український журнал перекладної літератури «Всесвіт» за 2014, 2015 роки |
Мультимедійна презентація «Таїна поетичного світу». |
Повторити твори й літературознавчі терміни, що були вивчені у 7 класі. | |
2 | ПІДСУМКИ | |||||||
65. 66. |
1 1 |
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. Завершення ІІ семестру. | Учень: називає авторів вивчених протягом навчального року художніх творів і знає зміст; узагальнює і систематизує вивчений протягом року матеріал. |
65, 66. художній твір |
Мультимедійна презентація «Узагальнення й систематизація вивченого у 7 класі». | Виконати завдання до участі у літературному брейн-ринзі. | ||
67. | 1 | Урок-одкровення від книг або Урок-духовний заповіт від письменників світу. |
Учень: висловлює власні судження про роль літератури у формуванні шкали життєвих цінностей людини. |
67. літературна творчість |
Картки із завданнями. | Виконати індивідуальні творчі завдання. | ||
68. | 1 | Урок-роздум. Уславлення сильної особистості, здатної за будь-яких умов і обставин залишатися людиною, протистояти ницим смакам і думкам натовпу, залишатися гідним у стосунках із можновладцями, робити добрі справи. (Із резервного часу) |
Учень: розмірковує над виховним впливом літературного твору на душу читача. |
68. картотека літературних термінів |
Схеми, таблиці. | Правила духовності від літературних героїв. |