Меню
Світова література

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас

Интегрированный курс

5 класс
6 класс

Виразне читання

Теорія
Практика

Шкільний конферанс

Основи школи юного конферансьє

Школа юного диктора

Основи школи юного диктора

Вивчення лірики

Олександр Твардовський - Лірика
Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика
Олександр Пушкін - Лірика
Франческо Петрарка - Лірика
Адам Міцкевич - Лірика
Шандор Петефі - Лірика
Пейзажна лірика Алкмана, Гете, Лермонтова
Публій Овідій Назон - Лірика
Михайло Лермонтов - Лірика
Іван Крилов - Лірика

Методичний практикум

Схема самоаналізу уроку
Поетичне відлуння
Типи аналізу твору
Технологічна модель уроку
Кабінет літератури
Глосарій

Робота з портретом

Портреты А.П. Чехова
Портреты Л.Н. Толстого
Портреты Ф.М. Достоевского
Портреты Н.В. Гоголя
Портреты Ф.И. Тютчева
Портреты А.С. Пушкина
Портреты И.А. Крылова
Портреты Эзопа
Портреты М.Ю. Лермонтова
Работа с портретом писателя на уроках литературы. Предисловие

Презентації

Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома". Презентація
Композиція твору. Презентація
Життя і творчість Шолом–Алейхема. Презентація
Пауль Маар - презентація
Ярослав Гашек
Рюноске Акутаґава. "Павутинка" - презентація
Анна Гавальда - презентація

Популярні статті
    Розповісти друзям
    » » » » Романтика революції в романі-казці Ю.К. Олеші Три Товстуни


    Романтика революції в романі-казці Ю.К. Олеші Три Товстуни

    Романтика революції в романі-казці Ю.К. Олеші Три Товстуни


    Тема уроку: Романтика революції в романі-казці Ю.К. Олеші «Три Товстуни».


    Мета: подати короткі відомості про письменника; проаналізувати роман-казку (розкрити повчальний зміст твору, його художню своєрідність); навчити учнів цілісно сприймати великий за обсягом твір; розвивати усне мовлення, уміння складати характеристику герїв, відповідати на проблемні запитання; формувати чесну особистість, здатну на добрий вчинок та повагу до власного народу.
    Обладнання: портрет Ю.К. Олеші, текст казки „Три товстуни” (Переклад з російської Ф. Маківчука. – К.: Веселка. 1983); ілюстрації до казки М. Добужинського, мультфільм «Три толстяка» (СРСР, 1963); художній фільм «Три толстяка» (СРСР, 1966).
    Тип уроку: урок позакласного читання.
    Прийоми і форми роботи: лекція вчителя, бесіда за текстом твору, дискусія, робота в парах, метод «Мікрофон», «Навігатор», дискусія, виразне читання.

    ХІД УРОКУ


    І. Вступне слово вчителя


    Знайомство людини з мистецтвом слова, з літературою починається з казки. Ще не вміючи читати, ми слухаємо казку з уст рідних. Тоді ми опиняємося у країні чарів і див. Спостерігаючи за поведінкою казкових героїв, ми вчимося розрізняти добре і погане, потворне і прекрасне. Ми співчуваємо скривдженим і радіємо, коли врешті-решт добро перемагало зло.
    Зараз ви вже читаєте самостійно різні художні книги. Однак, казка залишається одним із найулюбленіших жанрів. Багато цікавого ви прочитали на уроках української і світової літератури.
    – Які казки на уроках літератури ви читали?
    – Яких письменників-казкарів ви знаєте?
    – Хто такі чарівники? Де їх можна зустріти?
    Автор книги «Три Товстуни» стверджує, що «часи чарівників минули. Мабуть, їх ніколи не було насправді. Все це вигадки ….»
    – А ви як вважаєте?

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності


    Отже, сьогодні на уроці мова піде про Орія Карловича Олешу, його перший прозовий твір – роман-казку «Три Товстуни». Ми познайомимось з героями книги – незламними борцями, ватажками народного повстання – канатоходцем Тібулом і зброярем Просперо, відважною дівчинкою Суок, мудрим доктором Арнері, побуваємо у країні Трьох Товстунів, довідаємося, як було врятовано спадкоємця Тутті і звільнено народ цієї країни.

    ІІІ. Вивчення нового матеріалу


    Лекція вчителя з елементами бесіди
    Юрій Карлович Олеша (1899–1960) народився 19 лютого (3 березня) 1899 р. в Єлисаветграді (зараз Кіровоград) в родині дворян. Рід Олеші веде початок від боярина Олеші Петровича.
    Батько був польським дворянином, Олеші мали власний герб. Але пристрасть батька до гри в карти змушувала сім’ю жити на грані зубожіння. Рідною мовою в сім’ї була польська.
    У 1902 р. родина Олеш переїхала до Одеси. Юрій навчався у Рішельєвській гімназії та закінчив її з золотою медаллю. В дитинстві полюбляв футбол, і незважаючи на маленький зріст, був серед найкращих гравців (пізніше він залишить виразні описи футбольної гри у книзі «Ні дня без рядка»). Писати вірші почав із шістнадцяти років. У 1915-му одеська газета «Південний вісник» надрукувала його вірш «Кларімонда». Олеша мав хист до малювання: у сатиричному журналі «Бомба», що виходив у 1917-18 роках, вісімнадцятирічний юнак не лише друкує свої вірші, але й малює досить гострі, влучні карикатури.
    Закінчивши гімназію, у 1917 р. Олеша вступив до Одеського університету, два роки вивчав юриспруденцію.
    У роки громадянської війни Юрій Олеша залишався в Одесі, де в 1919 році пережив смерть улюбленої сестри Ванди. У його доробку вірші, оповідання, п’єси та навіть кіносценарії. У 1920-му, після встановлення Радянської влади в Одесі, він працює в агітаційно- пропагандистському відділі під назвою «ЮгРоста» (РОСТА – Російське Телеграфне Агенство, що виникло в роки громадянської війни) – малює ескізи до плакатів та пише віршовані тексти-підписи. Ці велетенські плакати, що вивішувалися на вулицях міста, висвітлювали становище у країні та світі.
    В 1921 р. Олеша переїхав на запрошення на роботу до Харкова. Працював журналістом і друкував вірші в газетах. В 1922 р. батьки Олеши емігрували до Польщі, а Юрій переїхав до Москви. Писав фейлетони та статті, підписуючи їх псевдонімом Зубило. Ці твори публікувалися в газеті залізничників «Гудок», де друкувалися також Михайло Булгаков, Валентин Катаєв. У 1924 році Олеша написав свій перший прозовий твір – казковий роман «Три товстуни», присвятивши його своїй дружині Ользі Суок. Роман був опублікований в 1928 році, і з тих пір ім’я письменника незмінно пов’язують із цією доброю казкою.
    Потім були створені роман «Заздрість» (1927), оповідання і п’єси, але жодний із цих творів не зміг завоювати такої популярності, як «Три товстуни».
    У роки сталінських репресій було знищено багато друзів Олеши – В. Мейєрхольд, Д. Святополк-Мірський, В. Стеніч, І. Бабель, В. Нарбут та ін. Сам він дивом уникнув арешту. У 1936 році на публікацію творів Олеши і згадку його імені у пресі була накладена заборона, знята владою тільки в 1956 році, коли була видана книга «Вибрані твори», перевидані «Три товстуни» і частково опубліковані в альманасі «Літературна Москва» щоденникові записи «Ні дня без рядка».
    У роки війни Ю.К. Олеша був евакуйований до Ашхабада, потім повернувся до Москви. Письменник із гіркотою називав себе в післявоєнні роки «князем «Націоналя», маючи на увазі свій спосіб життя. Помер Олеша в Москві 10 травня 1960 року.

    Робота над текстом казки
    • Хто є героями казки «Три Товстуни»?
    • Назвіть позитивних та негативних героїв твору. Дайте їм характеристику.
    • Як ви оцінюєте вчинки кожного з героїв?
    • Тутті – позитивний чи негативний герой? Мотивуйте свою точку зору.

    Характеристика образу Тутті
    • Хто такий Тутті?
    • Як Товстуни виховували свого спадкоємця?
    • Назвіть улюблену іграшку Тутті.
    • Від імені вихователя розкажіть історію із зіпсованою лялькою.
    • Як сприйняв Тутті нову «відремонтовану» ляльку? Ким була насправді лялька?

    Інтерактивна вправа «Навігатор»
    • Знайдіть у тексті та зачитайте опис Суок.
    • Які відкриття зробив для себе Тутті після розповідей Суок? Чому він багато чого не розумів?

    Проблемне питання
    • Один із гвардійців називає Тутті «залізним вовченям». Чи згідні ви з ним? (метод Дискусія)
    • Чи можна стверджувати, що у замку жорстоких та жадібних Товстунів хлопчик ріс злим та із «залізним серцем»?
    • Ким у дійсності виявився Тутті?
    • Яким вперше Суок побачила Тутті? Чи таким вона його уявляла?
    • Яким ви собі уявляєте Тутті? Дайте йому усну характеристику, виконавши творчо-пошукове завдання.

    Творчо–пошукове завдання
    Віднайдіть риси характеру, які притаманні Тутті.
    Вчитель. У будь-які часи найбільше між людьми цінується чесність, вірність, незрадливість, відвертість у словах і вчинках, турбота, мужність.
    • Кому із героїв казки притаманні такі риси?
    • Чому зброяр Проспер та гімнаст Тібул відправились до палацу Трьох Товстунів?
    • Що трапилось із вождями повстання?
    • Доведіть, що Товстуни боялися навіть полоненого Просперо? Зачитайте цитати з тексту.

    Спостереження над текстом
    Зачитайте та прокоментуйте уривок, давши характеристику зброяру Просперо.
    «До залу ввели зброяра Просперо. Попереду йшов державний канцлер. По боках — гвардійці. Вони увійшли, не знявши своїх чорних клейончатих капелюхів, тримаючи наголо шаблі. Бряжчав ланцюг. Руки зброяра були скуті, його підвели до столу. Він зупинився у кількох кроках від Товстунів. Зброяр Просперо стояв, опустивши голову. Він був блідий. Кров запеклась у нього на лобі і на скронях, під скуйовдженим рудим волоссям. Він підвів голову і глянув на Товстунів. Усі відсахнулися.— Навіщо ви його привели? — заверещав один з гостей. Це був найбагатший мельник країни.— Я його боюся! І мельник знепритомнів, ткнувшись носом прямісінько в кисіль. Деякі гості кинулись до виходів. Тут уже було не до торта.
    — Чого ви від мене хочете? — запитав зброяр.
    Перший Товстун зважився.
    — Ми хочемо подивитись на тебе,— сказав він.— А тобі хіба не цікаво глянути на тих, хто посадив тебе у клітку?
    — Мені гидко на вас дивитися.
    — Скоро ми тобі одрубаємо голову. Таким чином ми тобі поможемо не бачити нас.
    — Я не боюся. У мене голова — одна. У народу — сотні тисяч голів. Їх ви не поодрубуєте.
    — Сьогодні на Площі Суду — страта. Там кати розправляться з твоїми товаришами.
    Ненажери трохи посміхнулися. Мельник прийшов до пам’яті і навіть облизав кисільні троянди з своїх щік.
    — Ваш мозок заплив жиром, — говорив Просперо. — Ви нічого не бачите далі свого пуза!
    — Скажіть на милість! — образився Другий Товстун.— А що ж ми повинні бачити?
    — Спитайте ваших міністрів. Вони знають, що діється в країні.
    Державний канцлер якось невиразно крякнув. Міністри затарабанили пальцями по тарілках.
    — Спитайте їх,— вів далі Просперо, — вони вам розкажуть...
    Він замовк. Усі насторожились.
    — Вони вам розкажуть про те, що селяни, в яких ви відбираєте хліб, здобутий тяжкою працею, повстають проти поміщиків. Вони спалюють їхні палаци, вони виганяють їх з своєї землі. Шахтарі не хочуть добувати вугілля для того, щоб ви заволоділи ним. Робітники ламають машини, щоб не працювати на вас. Матроси викидають ваші вантажі в море. Солдати відмовляються служити вам. Учені, чиновники, судді, актори переходять на бік народу. Всі, хто раніш працював на вас і мав за це копійки, в той час, як ви жиріли, всі нещасні, знедолені, голодні, виснажені, сироти, каліки, старці — усі йдуть війною проти вас, проти гладких, багатих, які замінили серце каменем...
    — Мені здається, що він говорить зайве,— втрутився державний канцлер.
    Але Просперо вів далі:
    — П’ятнадцять років я вчив народ ненавидіти вас і вашу владу. О, як давно ми гуртуємо сили! Тепер пробила ваша остання година...»


    • Як поводить себе Просперо у палаці Товстунів?
    • Що розповів полонений Товстунам?
    • Що, на думку Просперо, замовчували міністри?
    • Які слова зброяра найбільше розлютили Товстунів?
    • Як Тібул і доктор Арнері намагались допомогти Просперо?
    • Хто врятував зброяра Просперо?
    • Чи можна назвати Просперо народним героєм? Думку обґрунтуйте.
    • Назвіть казкових героїв, які здатні проявити мужність, хоробрість, незламність духу в ім’я свого народу.
    • Як ви вважаєте, чи існують такі герої в реальному житті? Чи можна їх зустріти сьогодні? Наведіть приклади.
    • Чи можете ви провести паралель між сюжетом казки і відомими вам історичними подіями?

    Вчитель. Перед нашими очима постає низка героїчних поколінь. Пригадується нам і перші наші предки, які тисячі літ назад боронили від диких кочовиків нашу землю, і княжі дружинники, і невмирущі постаті козацтва, які буйні голови на вічний сон поклали, і герої Крут, і борці-націоналісти, гартовані польським, німецьким та російським терором, і врешті ті Герої Майдану, які виборюють українську державність і незалежність.
    – Зачитайте опис повстанців у кінці твору. Яким настроєм пройнята сцена штурму замку Трьох Товстунів?
    – Чи погоджуєтеся ви зі словами Ф. Маківчука (автора російського перекладу «Трьох Товстунів), що казка «Три Товстуни» від початку до кінця просякнута глибокою вірою в нездоланні революційні сили народу…» Думку аргументуйте.
    Вчитель. Олеша – яскравий художник, великий майстер форми. Він вмів підмітити та передати ту чи іншу деталь, чуттєвий образ явищ дійсності. Діти і дорослі захоплювалися фантазією автора, своєрідністю його стилю. Широко використані автором метафори та порівняння відрізняються свіжістю і гостротою; він передав ними відтінки настроїв героїв, своє авторське ставлення. Роман-казка «Три Товстуни» вирізняється химерними поєднаннями, несподіваними асоціаціями, у творі Олеша вживає велику кількість порівнянь і метафор (недаремно він мав неофіційний титул «короля метафори»).
    Аналізуємо художні особливості твору
    – Звернувшись до тексту твору, розкрийте майстерність Ю. Олеши в зображені опису палацу Трьох Товстунів, міста і площі Зорі.
    «Палац Трьох Товстунів стояв серед велетенського парку. Парк оперізували глибокі канали. Над каналами звисали чорні залізні мости. Мости охороняла палацова варта — гвардійці в чорних клейончатих капелюхах з жовтими пір’їнами. Довкола парку аж до обрію тяглися луги, що рясніли квітами, гаї та стави. Тут було чудове місце для прогулянок. Тут росли найцікавіші породи трав, тут дзвеніли найкрасивіші жуки і співали найспівучіші птахи».
    «Він їхав широченними асфальтованими вулицями, що були освітлені яскравіше, ніж зали, і ланцюг ліхтарів біг над ним високо в небі. Ліхтарі були схожі на кулі, наповнені сліпучим киплячим молоком. Навколо ліхтарів сипалась, співала і гинула мошка. Він їхав набережними, вздовж кам'яних огорож. Там бронзові леви держали в лапах щити, висолопивши довгі язики. Внизу повільно і густо текла вода, чорна й блискуча, як смола. Місто перекидалося у воду, тонуло, пливло і не могло відплисти, тільки розходилося ніжними золотими плямами. Він їхав мостами, зігнутими, наче арки. Знизу або з другого берега вони здавалися кішками, що позгинали перед стрибком свої залізні спини».
    – За допомогою яких художніх засобів автор характеризує яскравість і різнобарв’я змальованої картини? Назвіть їх.
    «Доктор побачив ремісників у сірих сукняних куртках з зеленими вилогами; моряків з обличчями кольору глини; заможних городян у барвистих жилетах та їхніх дружин, спідниці яких нагадували кущі троянд; торговців з карафками, лотками, морозивницями і жаровнями; худих вуличних акторів, зелених, жовтих і строкатих, неначе зшитих із клаптикової ковдри; зовсім маленьких хлоп'ят, які тягли за хвости рудих веселих собак».


    • Що уособлюють образи Трьох Товстунів?
    • Назвіть художні прийоми, які автор використав у творі, і наведіть приклади.
    • Визначте жанр твору «Три Товстуни».
    • Назвіть елементи казки, використані автором.
    • Чи не заперечує казковий жанр початок твору? («Часи чарівників минули. Мабуть, їх ніколи не було насправді. Все це вигадки й казки для зовсім маленьких дітей. Просто деякі фокусники вміли так спритно обманювати всяких роззяв, що цих фокусників вважали за чаклунів і чародіїв.») Як ви гадаєте, чому саме так автор розпочав свій твір?


    IV. Підведення підсумків уроку.


    Чи уважний ти читач?
    Вікторина
    1. Коли відбуваються події у творі? (влітку, в червні)
    2. Хто такий Гаспар Арнері? (доктор, учений)
    3. Скільки наук вивчив доктор Гаспар? (100)
    4. Де любив прогулюватись доктор Гаспар? (за містом, біля палацу Трьох Товстунів)
    5. Хто такий Туб? (вчений)
    6. За що покарали Туба? (за те, що не замінив на залізне серце Тутті)
    7. Скільки років Туб просидів у в’язниці разом зі звірами? (8)
    8. Хто виліз з каміна доктора? (Тібул)
    9. На кого перетворився гімнаст Тібул, побувавши в будинку доктора Гаспара? (на негра)
    10. Чим боронився Тібул, тікаючи від гвардійців? (капустою)
    11. Чому Площа Зірки так називалася? (вона була оточена однаковими будинками, покрита скляним куполом, в середині горів великий ліхтар-куля)
    12. Скільки років було спадкоємцю Тутті? (дванадцять)
    13. Чому він плакав? (гвардійці зіпсували ляльку)
    14. Кому вирішили доручити відремонтувати ляльку? (доктору Арнері)
    15. До якого часу потрібно було полагодити ляльку? (до ранку)
    16. Як звали дівчинку схожу на ляльку спадкоємця? (Суок)
    17. Що запропонував доктор Суок? (стати лялькою спадкоємця)
    18. Яке прохання було у доктора до Трьох Товстунів? (звільнити полонених від страти)
    19. Яку хитрість придумав доктор? (нібито лялька знову стала млявою)
    20. Яке рішення прийняла Суок, потрапивши в палац? (знайти клітку з зброярем Просперо)
    21. Яким вирішили виховати Товстуни Тутті (злим і жорстоким)
    22. Де був ключик від клітки з Просперо? (на шиї Тутті)
    23. Від чого жиріли три Товстуни? (від хвилювання вони багато їли)
    24. Де знаходився таємний вихід з палацу? (в каструлі)
    25. Хто зрадив Суок, хто розповів про дії дівчинки у звіринці? (папуга)
    26. Хто переміг трьох Товстунів? (народ)
    27. Що зробили повстанці з Товстунами? (трьох Товстунів загнали в клітку, в якій колись сидів Просперо)
    28. Яка таємниця була написана на дощечці? (Тутті і Суок – рідні брат і сестра, їх колись розлучили гвардійці Трьох Товстунів)
    29. Що значить „Тутті”? (розлучений)
    30. Що значить „Суок”? (все життя)
    Інтерактивна вправа «Мікрофон»
    Продовжте речення:
    Тим, хто ще не читав роман-казку «Три Товстуни», я б порекомендував……, тому що.

    V. Домашнє завдання


    Прочитати до наступного уроку позакласного читання твір Еріка-Еммануеля Шмітта «Оскар і Рожева пані».все для dle
    Просмотров: 1 812
    Комментариев: 0
    Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
     
    Другие новости по теме:


    Информация
    Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.