Меню
Світова література

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас

Интегрированный курс

5 класс
6 класс

Виразне читання

Теорія
Практика

Шкільний конферанс

Основи школи юного конферансьє

Школа юного диктора

Основи школи юного диктора

Вивчення лірики

Олександр Твардовський - Лірика
Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика
Олександр Пушкін - Лірика
Франческо Петрарка - Лірика
Адам Міцкевич - Лірика
Шандор Петефі - Лірика
Пейзажна лірика Алкмана, Гете, Лермонтова
Публій Овідій Назон - Лірика
Михайло Лермонтов - Лірика
Іван Крилов - Лірика

Методичний практикум

Схема самоаналізу уроку
Поетичне відлуння
Типи аналізу твору
Технологічна модель уроку
Кабінет літератури
Глосарій

Робота з портретом

Портреты А.П. Чехова
Портреты Л.Н. Толстого
Портреты Ф.М. Достоевского
Портреты Н.В. Гоголя
Портреты Ф.И. Тютчева
Портреты А.С. Пушкина
Портреты И.А. Крылова
Портреты Эзопа
Портреты М.Ю. Лермонтова
Работа с портретом писателя на уроках литературы. Предисловие

Презентації

Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома". Презентація
Композиція твору. Презентація
Життя і творчість Шолом–Алейхема. Презентація
Пауль Маар - презентація
Ярослав Гашек
Рюноске Акутаґава. "Павутинка" - презентація
Анна Гавальда - презентація

Популярні статті
    Розповісти друзям
    » » » » Життєві уроки в романі Даніеля Дефо Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо


    Життєві уроки в романі Даніеля Дефо Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо

    Життєві уроки в романі Даніеля Дефо Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо


    Тема уроку: Життєві уроки в романі Даніеля Дефо «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо».


    Мета: дати короткі відомості про письменника, історію створення роману про Робінзона; вчити складати характеристику літературного героя, брати участь у дискусії, аналізувати вчинки героя, сприяти усвідомленню необхідності людського спілкування, виховувати розуміння ролі праці в житті людини.
    Обладнання: портрет Д. Дефо, карта світу, різні видання твору Д. Дефо, ілюстрації до роману «Робінзон Крузо».
    Тип уроку: урок позакласного читання.
    Прийоми і форми роботи: лекція вчителя, бесіда за текстом твору, дискусія, робота в парах, метод «Мікрофон», «Навігатор», дискусія, виразне читання.

    ХІД УРОКУ


    І. Вступне слово вчителя

    • Чи любите ви подорожувати?
    • Які подорожі вам до вподоби?
    • Що ви очікуєте від мандрівки?
    • Які речі ви б взяли із собою?

    Діти, після ваших розповідей мені стало зрозуміло, що кожен із вас любить подорожувати. Багато разів ви були на узбережжі Чорного моря, дехто із вас підкоряв вершини карпатських гір, деякі мандрували європейськими країнами та країнами Сходу. Отримавши незабутні враження, ви щоразу щасливі поверталися додому. Кожна мандрівка була захоплюючою, колоритною і для того, щоб якнайдовше зберегти спогади, ви завжди із собою брали чи то фотоапарат, чи то камеру, чи просто мобільний телефон.
    Сьогодні ми відправимося у мандрівку, яка є досить для нас незвичною. Затишне, комфортне життя ми змінимо на екстремальні умови, які мусимо подолати самотужки. Набутки цивілізації також залишимо вдома, візьмемо лише знання. Таким чином, пройшовши шляхом Робінзона, ми спробуємо наблизитись до життя самотнього острів’янина, увійти у світ його почуттів, переживань.

    ІІ. Мотивація навчальної діяльності


    Вирушаємо у країну туманного Альбіону, саме там мешкав один із найвеличніших авторів світової літератури – англійський письменник Даніель Дефо. Спробуємо зустрітися із самим письменником, довідатись про незвичне життя Даніеля, сповнене різними авантюрними пригодами, розчаруваннями, а пізніше – наполегливою працею та світовим визнанням. Сподіваємось почути про історію створення роману «Життя і незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо», який впродовж майже трьох сотень років залишається чи не найпопулярнішим романом пригодницької літератури.
    Ступаємо на берег і вузькими вуличками старої Англії простуємо на зустріч із письменником. Аж ось, здається, і він.

    ІІІ. Вивчення нового матеріалу


    Рольова гра
    Учень – в ролі Дефо. Вітаю вас, відважні мореплавці! Бачу, ви трохи стомилися від мандрівки, але блиск у ваших очах чомусь підказує мені, що ви не зупинитесь на півшляху.
    Вчитель. Так, пане Даніелю, ми чули про тихоокеанські острови, які знаходяться неподалік від столиці Сантьяго і називаються Робінзон Крузо та Олександр Селкірк. Так їх назвали чилійці на знак вдячності вам за внесок у літературу і Олександру Селкірку за мужність перед дикою, неприборканою природою. Отож, ми б хотіли більше довідатись про вашого героя, його прототип та й побувати на островах, щоб гостріше відчути, яке воно – життя острів’янина.
    Учень – в ролі Дефо. Я завжди з повагою ставлюсь до тих, хто не боїться труднощів під час подорожі, свідомо відмовляючись від звичного ритму життя, комфорту, нехтуючи домашнім затишком, сміливо вирушає назустріч небезпеці, щоб пізнати невідоме, щоб випробувати свої сили. Дивлячись на вас, я згадую себе молодого. Такий же безстрашний, допитливий, авантюрний. Вам, мабуть, цікаво дізнатися, як я жив, як став письменником. Пропоную розповідь, котра розкаже вам багато цікавого. До речі, хтось із моїх біографів зауважив, що якби зробити в моєму житті деякі підрахунки, то виявиться, що в ньому було б щонайменше три життя, тому що кожна зі сторін моєї діяльності насичена так, що її окремо вистачило б на людину, яка присвятила себе якійсь одній справі: підприємництву, літературі чи політиці.
    Отож, народився я в Лондоні в сім’ї фабриканта. Мій батько Джеймс Фо був багатим торгівцем м’ясом і власником свічкової фабрики. Виховувався в релігійному дусі під пильним поглядом пуританського пастора Еннеслі, оскільки батько завжди мріяв мене бачити проповідником, тож коли мені виповнилося чотирнадцять, я вступив до приватної протестантської школи в Ньюінгтоні. Там я вивчав історію, математику, географію, а також мови класичні (латинську і давньогрецьку) та живі (французьку, італійську, іспанську). В дев’ятнадцять років завершив своє навчання, здобув достатню, як на той час, освіту, але не виправдав надій свого батька. Я не став поважним пастором, не приваблювала мене церковна кафедра, бо мріяв я тоді про далекі подорожі. Проти волі батька став купцем. Подорожуючи до Італії, Іспанії, Голландії, Франції, торгував найрізноманітнішими товарами: і парфумами, і вином, і галантереєю, і тютюном, і цеглою й черепицею, неодноразово вдаючись до дуже ризикованих справ, зазнаючи інколи банкрутства, але щоразу знаходячи вихід із найскрутніших ситуацій. Разів тринадцять багатів, та знову ставав бідним. Отже, як бачите, успішного і процвітаючого комерсанта з мене не вийшло.
    – Що ж далі? Як ви стали літератором?
    Одружившись з Мері Тефлі, я знайшов для себе нове поле діяльності — літературне і політичне. Я брав участь у повстанні герцога Монмаута проти жорстокого деспотичного короля Якова ІІ. Повстання було придушене, герцога покарано, а мені довелось переховуватись. От тоді я і змінив батькове прізвище Фо на Дефо.
    Щодо літературної діяльності, то моє перо не знало відпочинку. Серед ранніх спроб були публіцистичні твори, згодом з’являлися памфлети і гострі сатиричні вірші. Зазнав я злетів і падінь: зі мною рахувалися найвпливовіші вельможі, але двірські інтриги й підступність ворогів довели мене до в’язниці й ганебного стовпа. Так три дні по декілька годин я стояв, затиснутий колодками, на людних площах Лондона. Руки були розтягнуті в різні боки і затиснуті, голова теж знаходилася як би в дерев’яному комірі, чи, точніше сказати, ярмі. Але замість того, щоб опустити голову, я уважно вдивлявся в людей, які зібралися навколо ганебного стовпа, і бачив співчуття у їхніх очах. І раптом у мене полетіли... квіти! День ганьби став днем тріумфу. На вимогу народу уряд змушений був звільнити мене. Проте, щоб зі мною не траплялось, наперекір усім зрадливостям долі я продовжував писати і друкувати книги, статті й навіть поеми.
    За три десятиліття своєї літературної діяльності я створив понад півтисячі творів. Багато з них майже забуті, деякі навіть не збереглися, проте одна праця для мені особливо дорога. 25 квітня 1719 року вийшла друком книжка, що мала звичну на ті часи довгу назву: «Життя, незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо, моряка із Йорка, який прожив 28 років у цілковитій самотності на безлюдному острові, неподалік гирла річки Оріноко, опинившись там після корабельної аварії, під час якої загинула вся команда корабля, крім нього, з додатком розповіді про не менш дивовижний спосіб, яким його врешті-решт визволили пірати. Написано ним самим».
    – Що ж підштовхнуло вас до написання цього твору?
    – Яка історія створення вашого шедевру?
    Учень – в ролі Дефо. Поштовхом до написання «Робінзона Крузо» став твір «Подорож навколо світу від 1708 до 1711 капітана Вудса Роджерса» (неподалік від Чилі). У ньому йшлося про шотландця Селкірка, висадженого на острові Хуан-Фернандес у Тихому океані. Про історію Селкірка я дізнався і з нарису Річарда Стіла, надрукованого в журналі «Англієць». У ній ішлося про те, що Селкірк прожив на острові 4 роки і 4 місяці, харчуючись м’ясом кіз та черепах, фруктами та рибою.
    Увесь перший рік Селкірк запасався всім, що потрапляло до його рук. Пізніше він навчився розуміти природу багатьох речей, опанувавши і пригадавши чимало умінь. Нарешті повеселішав, коли 2 лютого 1709 року брістольський корабель „Герцог” під командуванням Вудса Роджерса пристав до одного із островів архіпелагу Хуан-Фернандес.
    Усе почуте від Олександра Селкірка капітан Роджерс записав до судового журналу. Коли ці записи були оприлюднені, про Селкірка заговорили у кав’ярнях та світських салонах Лондона. Творчо використавши пригоди Селкірка, я випустив у світ свого „Робінзона Крузо”.
    Сім разів я змінював подробиці перебування героя на острові, переніс острів із Тихого океану до Атлантичного. А час дії пересунув приблизно на 50 років у минуле і збільшив термін перебування свого героя на острові на довгих 28 років.
    Бажаю вам захоплюючої подорожі на острів Робінзона Крузо та приємного спілкування з моїм героєм!
    Вчитель. Шумлять зеленаво-сріблясті хвилі моря, на горизонті видніється острів Робінзона. Він досягає всього 23 км у довжину і приблизно 8 км у ширину. Зараз на острові Робінзона в селищі Сан-Хуан-Батіста проживає приблизно 500 чоловік. Цікаво, що багато хто з них носить імена Даніеля, Робінзона та П’ятниці. Ми повинні віднайти нашого літературного героя. Для цього потрібно виконати наступне завдання.
    Колективна робота
    На парті є таблиця з опорними словами, за якими зашифрована важлива інформація про літературного героя.
    Завдання: використовуючи опорні слова та додавши необхідне, розкажіть про життя Робінзона Крузо до моменту катастрофи.
    Народився я 1632 року в місті Йорку в ..., Батько мій ..., Робінзон Крейцнер ..., Крузо, ... і з дитячих років голова хлопця була набита ..., мріяв ..., 1 вересня 1651 року не спитавшись ні в батька, ні в матері, не повідомивши ..., Опинившись у Лондоні, Робінзон знайомиться з ..., рейс до Гвінеї був невдалим, тому що ..., пізніше у Робінзона з’явилися перші гроші. Він ..., 1 вересня 1659 року, я вступив на корабель. Це було того самого дня, якого я, вісім років тому ...,
    Вчитель. Із цим завданням ви успішно справились, тому можемо сміливо вирушати далі. Чуєте якийсь стукіт, звук інструменту підказує, що хтось щось майструє. Так, це Робінзон Крузо облаштовує собі житло.
    Евристична бесіда за змістом твору
    • Пригадайте, звідки у Робінзона Крузо взялися інструменти?
    • Що ще забрав герой із затопленого корабля?
    • Що назвав Робінзон «непотрібним мотлохом»?
    • Як облаштовував Робінзон Крузо свої житла? Скільки їх було у героя? (Робінзон одразу зрозумів, як важливо правильно обрати місце для житла. Він ще не знав, що хижих звірів на острові немає, тому, обираючи місце для житла, шукав неприступного для хижаків. Не полишав Робінзон і надію повернутися до людей. Тому зі свого житла він хотів бачити море – єдиний шлях цивілізованих людей на цей острів. Оскільки Робінзон свідомо поставився до вибору місця, придатного для житла, він почувався в своєму житлі безпечно. Будуючи своє перше житло, Робінзон здебільшого використовував матеріал, який йому пощастило перевезти з корабля. Згодом, обладнуючи для житла печеру, він використовував те, що щедро дарувала йому природа острова.)
    • Що вмів герой, а чого навчився? (Вмів: стріляти, плавати, будувати пліт, полювати; навчився: облаштовувати оселю, вирощувати ячмінь, пекти хліб, робити глиняний посуд, плести кошики, доїти кіз.)
    • Які ремесла він опанував? (Теслярство, мисливство, риболовство, будівництво, пекарство, землеробство, скотарство, гончарство, швецьку справу.)
    • Що найважче вдавалося Робінзону? (Майстрування пироги).
    • Чому Робінзон Крузо вижив на безлюдному острові? (Праця – це єдиний спосіб вижити на острові, це порятунок від самотності, від тяжких думок, це можливість зберегти свою людську сутність.)
    • Яким був характер праці Робінзона на острові? (Свідома праця, що давала реальні результати і приносила насолоду.)
    • Що ж, на вашу думку, є головним секретом розвитку людства? (Це розум, багаж певних знань, свідома праця, що дає видимі результати і приносить насолоду, життя у гармонії з природою, гуманізм у стосунках між людьми, віра в Бога.)
    • Навіщо Робінзону Крузо потрібний був календар? (Щоб відчувати себе Людиною.)

    Виразне читання епізоду «Хвороба Робінзона».
    • Як ви думаєте, чому саме під час хвороби Робінзон замислився над своїм минулим? (Коли людині погано, вона прагне віднайти винного. І не завжди розуміє, що часто вона винна сама.)
    • Як Робінзон сам пояснює своє перебування на безлюдному острові? (Як Божу кару за свої минулі гріхи і як можливість очищення душі.)
    • Що допомогло Робінзонові зрозуміти помилки свого минулого життя? (Читання Біблії.)

    Психологічний тренінг
    Проаналізуйте дану схему
    Бог ← людина → стійкість духу
    Коментар. Потрапивши в критичну ситуацію, треба шукати вихід, знаходити щось позитивне. Робінзон навчився цінувати людське життя, самотужки дійшов до розуміння вічних істин. Віра в Бога – це найголовніше, що врятувало Робінзона від відчаю. Коли він на острові вперше навмання розгорнув Біблію, йому впали в очі такі слова: “Поклич мене в день суму, і я визволю тебе, і ти прославиш мене”. І Робінзон покликав Бога і повірив у своє визволення.
    Складання психологічного портрету героя
    Аналізуючи вчинки Робінзона, скласти психологічний портрет.
    Потрібно звернути увагу, що у тексті відсутній літературний портрет героя. За допомогою цитат та пояснень, використовуючи метод словесного малювання, створити портрет Робінзона Крузо.

    ЦитатиОсобистісна якість героя
    «В усякому злі треба вбачати якесь добро й не забувати про гірше, що могло статися»природний оптимізм
    «Гіркий досвід людини, котра зазнала найбільшого нещастя на землі, показує… що у нас завжди знайдеться якась «утіха»практичність
    «…визначаючи і вимірюючи розумом речі і складаючи собі про них правильні уявлення, кожен з часом може… навчитися першого-ліпшого ремесла»віра в розум людини
    «Все це вимагало від мене важкої і впертої праці, але іншого виходу не було»працьовитість
    «Часто робота, яку я виконував, просувалася тяжко і дуже повільно. У мене був лише єдиний засіб – терпіння»терпіння
    «…коли я розпочинав якусь справу, то рідко кидав її, не довівши до кінця»наполегливість
    Тепер я оглядався на своє минуле з такою огидою, що душа моя благала в Бога тільки визволення від тягаря гріхіврозуміння сенсу життя


    – Зверніть увагу на ілюстрації до твору різних художників (Т. Шевченко, І. Ільїнський, Д. Кардовський, Жан Гранвіль), на яких зображено головного героя, порівняйте їх зі своїм словесним малюванням.
    Мозковий штурм
    Роджерс Вудс так охарактеризував Селкірка: „Моряк як моряк. Докладав усіх зусиль, щоб залишитися в живих”. А Даніель Дефо поставив перед своїм героєм завдання не лише вижити, але й залишитися при цьому Людиною.
    – Чи можна стверджувати, що образ Робінзона Крузо – найвищий ступінь людської мудрості?
    Вчитель. Поки ми з вами розмірковували над життям Робінзона Крузо, його вчинками, захоплювалися нездоланності його духу, той не згледілись, як натрапили на житло Робінзона.
    А ось і сам герой.
    Добрий день, Робінзоне! Ми, подорожуючі, відправились на цей острів, щоб зустрітися з вами і, можливо, погостювати у вас, адже життя ваше самотнього острів’янина вражає та дивує. Складається враження, що ви – ідеальний герой, який може все. Ми захоплюємося вашою стійкістю у боротьбі з життєвими випробуваннями.
    Учень – в ролі Дефо. Добридень, друзі! Я радий вас бачити і вітати на своєму острові.
    Вчитель. Ви так чудово розмовляєте англійською. Що вам допомогло не забути мову і залишитися Людиною?
    Учень – в ролі Дефо. Я вів щоденник, папір та чорнило я взяв на кораблі, багато читав, а ще у мене є співрозмовник П’ятниця.
    Вчитель. Про нього ми знаємо, адже багато читали про ваше мирне співіснування.
    Учень – в ролі Дефо. Мені приємно це чути. А чи можу я про дещо поцікавитись у вас?
    – Як відбулася наша перша зустріч з П’ятницею?
    – Чи змінився П’ятниця після того, як його було врятовано? (Ми бачимо, як змінюється П’ятниця, спілкуючись з Робінзоном Крузо. Він відданий тому, хто врятував йому життя, П’ятниця приймає моральні цінності Робінзона як свої. З часом він розуміє, що його колишнє життя не мало майбутнього.)
    – Які риси характеру П’ятниці свідчать про його духовну чистоту?
    – Як прилучався П’ятниця до цивілізації?
    Учень – в ролі Дефо. Отже, як я бачу, ви добре обізнані, мабуть, через те, що уважні читачі. Та й я багато зрозумів, спілкуючись з П’ятницею. Виявляється, у диких людей теж є «розум, почуття обов’язку, доброти й вдячності, вірності дружбі, здатність розрізнити добро і зло». Дикуни такі ж люди, як і білі. А на сам кінець хочу сказати, що безконфліктне життя можливе, але за умов, коли сама особистість готова до цього.

    ІV. Підведення підсумків уроку.


    Сьогодні на уроці ми говорили про пригоди, стійкість людини, велич, працелюбність. Я бажаю вам не потрапляти в складні життєві ситуації, але якщо раптом це трапиться, згадайте нашого героя і пам’ятайте слова Е. Хемінгуея «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але її неможливо перемогти».
    • Чи можна ім’я „Робінзон” вжити у загальному значенні? За яких умов це можливо? (Робінзон – людина, яка тривалий час була ізольованою від суспільства, боролася за життя, найчастіше на безлюдному острові).
    • Як ви гадаєте, що означає в літературознавстві термін «робінзонада»? («Робінзонада» – розповідний літературний твір, що зображує життя однієї людини чи групи, ізольованих від цивілізації, найчастіше на безлюдному острові.)

    Інтерактивна вправа «Вільне письмо»
    — Що нам дав сьогоднішній урок?
    Свої думки і враження з приводу того, що ви зрозуміли, чим приваблює нас (читачів) цей твір, його головну думку я пропоную вам протягом 3-5 хвилин викласти письмово. (Учні у швидкому темпі записують всі думки, які виникають з цього приводу).
    Обговорення 2-3 робіт.
    Міжкультурні зв'язки. Повідомлення вчителя.
    Роман Д. Дефо зацікавив багатьох представників різних видів мистецтва.
    У кіномистецтві роман було представлено у постановках режисера Л. Бунюеля в 1952 р. спільним виробництвом США і Мексики та російським режисером С. Говорухіним.
    Багато літературознавців залишили добрі спогади про «Робінзона Крузо», зокрема І. Франко. А один із найсучасніших видів мистецтва – телебачення – відтворило проблеми, підняті в романі Д. Дефо, у програмі «Останній герой».
    Роман Д. Дефо мав великий вплив на творців літератури різних країн. Так, російський письменник Білоусов написав напівпубліцистичне оповідання «Як Д. Дефо зустрів Робінзона Крузо». Французький письменник Жуль Верн використав деякі епізоди «Робінзона Крузо» у своєму романі «Діти капітана Гранта».

    ІV. Домашнє завдання


    Скласти порадник «В усякому злі треба вбачати якесь добро…» (Цей порадник можна також використати на наступному уроці позакласного читання – під час обговорення повісті Еріка-Емануеля Шмітта «Оскар і рожева пані»).все для dle
    Просмотров: 4 374
    Комментариев: 0
    Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
     
    Другие новости по теме:


    Информация
    Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.