Меню
Світова література

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас

Интегрированный курс

5 класс
6 класс

Виразне читання

Теорія
Практика

Шкільний конферанс

Основи школи юного конферансьє

Школа юного диктора

Основи школи юного диктора

Вивчення лірики

Олександр Твардовський - Лірика
Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика
Олександр Пушкін - Лірика
Франческо Петрарка - Лірика
Адам Міцкевич - Лірика
Шандор Петефі - Лірика
Пейзажна лірика Алкмана, Гете, Лермонтова
Публій Овідій Назон - Лірика
Михайло Лермонтов - Лірика
Іван Крилов - Лірика

Методичний практикум

Схема самоаналізу уроку
Поетичне відлуння
Типи аналізу твору
Технологічна модель уроку
Кабінет літератури
Глосарій

Робота з портретом

Портреты А.П. Чехова
Портреты Л.Н. Толстого
Портреты Ф.М. Достоевского
Портреты Н.В. Гоголя
Портреты Ф.И. Тютчева
Портреты А.С. Пушкина
Портреты И.А. Крылова
Портреты Эзопа
Портреты М.Ю. Лермонтова
Работа с портретом писателя на уроках литературы. Предисловие

Презентації

Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома". Презентація
Композиція твору. Презентація
Життя і творчість Шолом–Алейхема. Презентація
Пауль Маар - презентація
Ярослав Гашек
Рюноске Акутаґава. "Павутинка" - презентація
Анна Гавальда - презентація

Популярні статті
    Розповісти друзям
    » » » » Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома"


    Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома"

    Коротке знайомство з Гаррієт Бічер-Стоу. Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у романі "Хатина дядька Тома".


    Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома"


    Тема: Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома"
    Мета:
    Навчальна. Ознайомити шестикласників із подіями, що передували громадянській війні (1861 – 1865) у США, розповісти про аболіціоністський рух, здійснити коротке знайомство з американською письменницею Г.Бічер-Стоу та її творчістю в контексті цих подій і цього руху, проблематикою роману «Хатина дядька Тома».
    Розвивальна. Розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення, навички самостійного сприйняття і розуміння художнього твору.
    Виховна. Виховувати любов до ближнього незалежно від расової приналежності та віросповідання, засуджувати прояви будь-якого насильницького ставлення до людей;експлуатація людини людиною, приниження людської гідності.
    Тип уроку: Урок – мандрівка в США першої половини ХІХ століття.

    І Емоційна підготовка до уроку.


    Дітки! Перш ніж почати наш урок, я попрошу вас подарувати один одному усмішку і сказати добре слово.
    А тепер покажіть мені свої долоньки.
    Візьміть уважність, зосередженість, активність і покладіть на одну долоньку. На другу я подарую вам терпеливість, відвертість і любов.
    А тепер обміняймося подарунками, торкнувшись долоньками.
    Розпочинаємо наш урок.

    ІІ Фаза актуалізації.


    1. Вступне слово вчителя.
    Історія літератури знає немало прикладів того, як із багатьох, а можливо,й декількох творів письменника в пам’яті вдячних поколінь залишається тільки один.
    Як правило, такий твір виражає найголовніші риси свого часу.
    Такою книгою є книга, яку я тримаю у руках. Багатьом вона є знайомою, адже більшість із вас прочитали її на літніх канікулах.
    Це роман «Хатина дядька Тома», який обезсмертив ім’я американської письменниці Гаррієт Бічер-Стоу і , отримавши щонайгарячіші відгуки в серцях її сучасників, по сьогодні з великим захопленням читається й обговорюється у багатьох країнах світу.
    А ще ця, на перший погляд, звичайна книга мала незвичайну силу…

    2. Виявлення читацьких вражень учнів.
    • Чи сподобалася Вам книга?
    • Що вразило Вас найбільше? Назвіть епізоди, які до глибини душі схвилювали Вас?
    • Які почуття Ви переживали, читаючи «Хатину дядька Тома»?

    Учитель.
    Коли ви самостійно читаєте твір, я зазвичай пропоную вам скласти кольорову палітру почуттів, викликаних читанням і розумінням тексту. Я попрошу продемонструвати ваші кольорові палітри почуттів і прокоментувати значення підібраних кольорів.
    • А з якими предметами, явищами природи, особистостями асоціюються у вас певні епізоди чи герої прочитаного твору?

    Учні відповідають
    (Розмова містера Шелбі з Гайлі – захмарене небо; звістка тітоньці Хлої про продаж Тома – дощ у сонячну днину; втеча Елізи – буря на морі; розмова Тома з Кассі – розмова Івана Хрестителя з Магдалиною, життя Тома і смерть у Легрі – хресна дорога і смерть Ісуса Христа; Єванжеліна – сонечко; Лагрі – сатана; Джордж – добрий ангел (чисте джерело) і т.д.).

    3. А тепер присвятімо безсмертній книзі Г.Бічер-Стоу сенкан.
    Зразок.
    "Хатина дядька Тома"
    Цікава, захоплююча, сильна
    Хвилює, навчає, спонукає
    Буде жити вічно
    Книга

    4. Слово юним художникам.
    Учні демонструють ілюстрації до прочитаного твору.

    5. Завдання учням, які виявлять бажання стати на даному уроці теоретиками літератури.
    • Спробуйте визначити жанр твору Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома» та скласти гроно-пояснення.

    Зразок.
    Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома"


    ІІІ Фаза побудови знань.


    1. Вчитель дякує учням за плідну випереджальну роботу.
    2. Слово учителя.
    А чи не цікаво Вам довідатися, які історичні події посприяли народитись роману «Хатина дядька Тома», з якою метою писався цей твір і хто ця жінка, що подарувала світу незвичайної сили твір?
    Отож, здійснимо мандрівку в США ХІХ ст.
    Запишемо тему сьогоднішнього уроку.
    Діти записують тему, вчитель формулює мету.

    Епіграфи уроку


    Ви – маленька жінка, яка розпочала велику війну.
    Авраам Лінкольн – Г.Бічер-Стоу
    Скасуванню невільництва передувала відома книга жінки, пані Бічер-Стоу.
    Лев Толстой
    «Хатина дядька Тома» – це мистецтво, яке передає почуття, котрі витікають із релігійного розуміння стану людини у світі.
    Лев Толстой

    3. Слово вчителя.
    У 1776 році країна, що утворилася на території Північної Америки, отримала незалежність. Ця країна стала відомою світу під назвою Сполучені Штати Америки. Уряд її проголосив свободу своїм громадянам, але ця свобода була для білих. Чорношкірі так і залишилися рабами.
    • Які асоціації виникають у вас, пов’язані із словом «раб»?

    Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома"

    Раби змушені були працювати на плантаціях, вони були власністю, яку плантатори могли продати, купити, знищити. Промислові північні штати згодом відмовилися від рабської праці як від економічно невигідної. А південні плантатори вперто продовжували використовувати невільників, позбавивши їх елементарних людських прав. Три з половиною мільйона негрів жили гірше за робочу худобу.

    Документи свідчать.


    4. Інсценізація розповіді негра Соломона Нортапа, який 12 років був рабом в Луїзіані.
    Я – Соломон Нортап. 12 років був рабом у Луїзіані. Бути рабом і працювати на плантаціях – справжнє пекло.
    Коли нового раба посилають уперше на плантацію, його підганяють і примушують збирати бавовну в цей день так швидко, як тільки він може.
    Увечері те, що він зібрав, зважують, і в наступні дні він повинен приносити стільки ж кожного вечора. Якщо коли-небудь маса буде менша, то це вважають доказом лінощів раба і його карають батогом. Звичайна денна норма становить 200 фунтів.
    Робітники повинні бути на плантації ще до сходу сонця. Їм не дозволяється бути без діла жодної хвилини ( за винятком 10 чи 15 хвилин, коли вони можуть проковтнути свою пайку), аж поки зовсім не стемніє. Коли денну роботу на плантації закінчено, кошики відносять зважувати. Хоч би яким стомленим був раб, хоч би як він хотів відпочити й заснути, він завжди з великим страхом підходить зі своїм кошиком бавовни, бо знає, що, коли в ньому не буде повної маси, його дуже покарають... Після зважування карають тих, хто завинив, потім кошики відносять на бавовняний склад.
    Та це ще не все. Крім цього, кожний раб виконує роботу в домі плантатора. Один раб годує мулів, другий - свиней, третій рубає дрова тощо... А коли пізно ввечері стомлені раби приходять нарешті у своє приміщення, там їм ще треба розпалити вогонь, змолоти на жорнах кукурудзу і приготувати собі обід та вечерю.

    Учитель.
    Чорношкірі раби на плантаціях зазнавали найжорстокішої експлуатації. Ними торгували, як речами чи худобою, влаштовували аукціони з їх продажу. За рабами пильно наглядали спеціальні охоронці та навчені полювати за втікачами собаки.
    В цих умовах поступово зростав протест прогресивних білих американців проти рабства. Зародився рух за визволення негрів – аболіціонізм. Виникло товариство аболіціоністів, яке очолив журналіст У.Гаррісон. У 1831 році у журналі «Визволитель» він писав: «Нехай тремтять усі вороги пригноблених чорних… Мої наміри серйозні. Я не стану ухилятись у відповідальну рішучу хвилину, не буду прощати, не відступлю ані на крок, і мене почують!» Це був заклик до боротьби. Під прапори аболіціонізму стали Федерік Дуглас (негр, який знав, що таке рабство на власному досвіді), Джон Браун (білий фермер, що підняв на повстання негрів) та багато інших. Деякі аболіціоністи вважали, що рабство можна скасувати шляхом реформ. Але,на жаль, вони помилялися. Тільки громадянська війна та перемога північних штатів примусили плантаторів поступитися принципами нелюдів-рабовласників. На чолі борців проти рабства був президент США Авраам Лінкольн (1809 – 1865). Йому належать такі слова: «Коли я чую, що хтось обстоює рабство, в мене з’являється бажання примусити його самого зазнати такого лиха».
    З аболіціоністським рухом, що допоміг зняти полуду з очей білих американців, згуртувати їх для боротьби проти рабства й рабовласників, були зв’язані письменники Д.Лоуел, Г.Торо, У.Уїтмен, Г.Лонгфелло. Але перед вела жінка, письменниця Гаррієт Бічер-Стоу, автор кількох романів на негритянську тему, серед яких найпопулярнішим був роман «Хатина дядька Тома».

    5. Повідомлення групи учнів - «біографів».
    Учень 1.
    Народилася Бічер-Стоу в 1811 році в місті Лічфілді в родині священика. Дітей у сім’ї виховували в дусі суворих релігійних традицій. Біблія була настільною книгою. Виховання, а також погляди батька та старших братів і сестер привели Гаррієт у ряди аболіціоністів.
    Учень 2.
    В 1832 році родина Бічерів переселилася з штату Коннектикут у штат Огайо, що був на кордоні з рабовласницьким Півднем. Тут майбутня письменниця на власні очі побачила жахливе життя негрів-невільників. Жінка богослова (її чоловіком був Келвін Стоу, професор богослов’я), мати сімох дітей, Гаррієт рішуче включилася в боротьбу проти рабства: вона переховує біглих рабів, допомагає їм перебратися в небезпечне місце (північні штати), а згодом починає писати художні твори, в яких засуджує рабовласників і показує нелюдські умови життя рабів.
    Учень 3.
    У 1852 році з’явився роман «Хатина дядька Тома», надрукований він був в аболіціоністському журналі «Національна ера». Твір мав величезний успіх. Людина релігійна, Гаррієт Бічер-Стоу вважала работоргівлю і рабовласництво диявольськими підступами, а поведінку рабовласників такою, що протирічить християнській моралі. Ці думки її простежуються в романі, який, до речі, за кілька років був виданий понад сто разів і перекладений багатьма мовами. Лев Толстой залічував роман «Хатина дядька Тома» до мистецтва, що «передає почуття, котрі витікають із релігійного розуміння стану людини у світі».
    Учень 4.
    Антирабовласницька спрямованість твору ґрунтується на правдивому зображенні антигуманності рабства й трагічної долі рабів. Джерелом змісту твору були реальні факти, котрі знала письменниця, їх вона наводить у книзі «Ключ до хатини дядька Тома» (1853), яку випустила з метою спростувати виступи прихильників рабовласництва, що звинувачували її в намаганні чорнити дійсність, мовляв, не так уже погано рабам: вони, як птах у клітці – їх годують, доглядають. Гаррієт Бічер-Стоу гнівно осудила цей неприхований цинізм. Вона писала, що навіть «птах у клітці – й на половину не птах». Що вже казати про людину, яка гибіє в неволі.

    6. Стратегія «Спрямоване читання».

    Перелік запитань для «Спрямованого читання». (Для кожної пари учнів).


    • Що являє собою роман Гаррієт Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома»?
    • Які питання хвилювали письменницю в час написання твору?
    • Як впливає система рабства на людей?
    • У чому спотвореність поглядів людей у рабовласницькому суспільстві?
    • Яку концепцію розвиває Гаррієт Бічер-Стоу у романі?
    • Які права повинен мати, на думку американської письменниці, негр? Чому?
    • У яких розділах найсильніше виражена концепція свободи?
    • До чого закликала Гаррієт Бічер-Стоу у своєму романі?


    Текст для читання.


    «Хатина дядька Тома» - один із перших в американській літературі соціальних романів з яскраво вираженою реалістичною спрямованістю. (Запис у зошити).
    Життя негрів-рабів, драматизм доль невільників відображені сильно і правдиво. Однак Г. Бічер-Стоу не ставила за мету розкрити експлуататорську суть рабства. Письменницю передусім хвилювало питання моральної деградації рабовласників і рабів, ставлення до людей різних рас і національностей.
    Американська письменниця у романі виразила глибоке розуміння стрижневого питання американського життя того часу (ХІХ ст. ): боротьба за визволення негрів ставало найважливішою національною проблемою.
    «Ви не знайдете в рабстві, навіть там, де немає жорстокості, жодної доброї, жодної найменшої привабливої риси», - пише Гаррієт Бічер-Стоу.
    Несправедливість і приниження властиві усій рабовласницькій системі.
    У раба немає жодних прав, його можна продати, підпорядкувати волі плантатора. Але ж у раба є людські почуття! У нього ж не можна забрати душу.
    В романі Гаррієт Бічер-Стоу показує спотворений вплив системи рабства на людей. Навіть добрі білі люди, отримавши право володіти рабами, втягнуті в справи, які суперечать моралі і здоровому глузду.
    З гнівним сарказмом пише Бічер-Стоу про соціальні наслідки «закону щодо рабів-втікачів»: полювання за неграми-втікачами стає однією з найпочесніших професій в Америці і стає громадянським обов’язком.
    Бічер-Стоу в творі константує факт, що країна морально паралізована, адже навіть найстрашніші враження щодо життя негрів-рабів уже не чинять дії на затупілі нерви величезної кількості людей.
    Особливо хвилює письменницю те, що білі християни, церква проповідують необхідність і законність рабства.
    Як людина віруюча, Г.Бічер-Стоу велику увагу приділяє ставленню релігії й церкви до рабства. З великою огидою відкидає проповіді тих священиків, які трактують Біблію в інтересах рабовласництва.
    У романі «Хатина дядька Тома» Г.Бічер-Стоу відтворює страшні картини знущання білих над неграми, пише про страждання і приниження рабів, розвиває свою власну концепцію свободи.
    Вираження цієї концепції обумовлює ідейно-естетичну своєрідність роману і особливості висвітлення в ній негритянської теми.
    В одному із публіцистичних відступів письменниця пише: «Воля! Чудодійне слово! Якa силa приховaнa в ньому? Що вирізняє його з-поміж інших нaймень і крaсних висловів? Скaжіть, aмерикaнці, чому серця вaші починaють битися дужче, коли ви чуєте те слово, зa яке приливaли кров вaші бaтьки, a вaші хоробрі мaтері посилaли нa смерть своїх любих синів?
    Тa коли це слово тaке зaповітне й дороге для цілої нaції, то чи не тaке сaме воно й для кожної людини? Що ознaчaє воля для нaції, як не ту ж тaки волю для всіх її громaдян?
    В романі доведено, що свобода – необхідна умова людського буття. Воля потрібна не тільки для нації в цілому, але і для кожної людини.
    Воля усієї країни – це і є воля всіх її громадян. Окрема людина має право боротися за волю так, як і нація. Негр повинен мати таке ж право на волю, як і інші громадяни.
    Бічер-Стоу відкидає твердження тих, хто вважав негрів неготовими до вільного життя. В романі показано інше: негри за своїми людськими якостями ні в чому не поступаються білим, і вони навіть перевищують тих, хто займається работоргівлею.
    В книзі співставляється людське єство негрів і білих. Наводиться приклад, що розум і далекоглядність негра Чорного Сема (одного з персонажів твору) могли б допомогти будь-кому з білих політиків Вашингтону.
    Сила почуттів дядька Тома, який тяжко переживає розлуку з сім’єю, підкреслена таким порівнянням: «Цицерон, який похоронив свою єдину улюблену дочку, горював так же щиро, як наш бідний Том, - адже серце у них обох – людське».
    Найсильніше концепція свободи Г.Бічер-Стоу виражена у двох розділах роману «Воля» (ХХХVІІ) і «Перемога» (ХХХVІІІ).
    Кожен з героїв торує свій шлях до визволення: хто отримує фізичну свободу, хто – моральне визволення, але тільки після своєї трагічної смерті.
    Загалом Гаррієт Бічер-Стоу у романі «Хатина дядька Тома» відобразила наростаючий суспільний протест проти рабства, невдоволення і непокірність, які визрівали в Америці.
    Ідеал волі співзвучний в романі з ідеєю невідкладності перемін у суспільстві. Боротьба, яка розгорталася в Америці сприймається письменницею з надією і впевненістю.
    Це має бути боротьба за справедливість і рівність, незалежно від раси, національності і віросповідання.

    Обговорення відповідей на запитання.

    ІІІ. Консолідація.


    1. Бліц-опитування з метою підведення підсумків опрацьованого на уроці.
    Бесіда з учнями ґрунтується на таких запитаннях:
    • Що таке аболіціонізм? Хто очолював цей рух?
    • Чому виникла громадянська війна у США в 1861 році?
    • Хто з письменників позитивно вплинув на американців, допоміг їм зрозуміти, що рабство – ганьба Америки?
    • В якій родині виховувалася Гаррієт Бічер-Стоу? Яку книгу в сім’ї вважали настільною?
    • Як допомагала неграм-рабам майбутня письменниця?
    • Яка тема її роману «Хатина дядька Тома»? Проти кого він спрямований він ідейно?
    • Якої думки були про цей твір і про діяльність Гаррієт Бічер-Стоу президент США Авраам Лінкольн і письменник Лев Толстой?

    2. Складімо і присвятімо сенкан Г.Бічер-Стоу.
    Зразок.
    Гаррієт Бічер-Стоу
    Співчутлива, мужня
    Переживає, бореться, допомагає, пише
    Розпочала велику війну
    Аболіціоніста.

    3. Стратегія «Мікрофон».
    А тепер, використавши стратегію «Мікрофон», поділіться зі мною, товаришами тим, що нового, цікавого, ви довідалися на уроці.

    4. Учитель
    • А які у вас враження від сьогоднішнього уроку?

    Запишіть ланцюжок почуттів, що виникли у вас упродовж уроку.
    Зразок.
    Цікавість → Впевненість → Радість → Задоволення → Хвилювання → Відчуття особистого знайомства
    Бажання якнайглибше проникнути у твір.

    5. Яку квітку ви подарували б Гаррієт Бічер-Стоу як знак вдячності за цю незвичайну книгу – книгу «Хатина дядька Тома»?

    6. Це цікаво:
    • У 1852 році перше видання роману в 5 тис. екземплярів розійшлося за сім днів. У наступному році був розкуплений 300-тисячний тираж, навіть незважаючи на те, що в південних штатах книга була заборонена.
    • Двічі в місяць видавці підписували контракти про додаткові тиражі. До 1855 року Гаррієт Бічер-Стоу стала всесвітньо відомою письменницею, автором першого бестселера на світовому книжковому ринку. В цілому було продано понад 3 млн. екземплярів роману, він зібрав захоплені відгуки американської і європейської преси, удостоївся похвал Чарльза Діккенса і Марка Твена, був перекладений 21 мовою.
    • Плантатори американського Півдня слали письменниці сотні листів з погрозами і звинуваченнями в упередженості, на всій території на південь від Пенсільванії роман був заборонений, і в 1857 році якийсь громадянин штату Меріленд був засуджений до 10 років в'язниці за те, що зберігав роман про дядька Тома в своєму будинку. Не дивлячись ні на що, "Хатина дядька Тома" стала настільною книгою багатьох американців після Біблії.
    • Вплив книги на розум сучасників було таким сильним, що її називали причиною Громадянської війни (1861-1865 роки). Коли в 1862 році Бічер-Стоу була представлена президенту США Авраамові Лінкольну, він вітав її словами: "Отже, це Ви та маленька жінка, яка написала книгу, що розв'язала велику війну!"
    • У Росії "Хатина дядька Тома" в перекладі Олександри Анненської відразу ж увійшла до круга обов'язкового дитячого читання. У 1858 році Некрасов видав "Хатину" окремою книгою як додаток до журналу "Сучасник".

    ІV. Оцінювання учнів.


    V. Домашнє завдання.


    • Працювати над змістом роману.
    • 1.Характеризувати образи (І група) - дядька Тома, (ІІ група) - Елізи і Джорджа Гарріса, (ІІІ група) - Джорджа Шелбі, (ІV група) - Єванжеліни. 2. Виписати у зошит цитати для характеристики даних персонажів.
    • Відповісти на запитання «Чи мав рацію дядько Том? Чи не протирічить його покора людській суті? («Вільною створена людина. Вільна вона, хоч би й народилась у кайданах». (Й.В. Гете))

    все для dle
    Просмотров: 2 063
    Комментариев: 0
    Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
     
    Другие новости по теме:


    Информация
    Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.