Меню
Світова література

5 клас
6 клас
7 клас
8 клас

Интегрированный курс

5 класс
6 класс

Виразне читання

Теорія
Практика

Шкільний конферанс

Основи школи юного конферансьє

Школа юного диктора

Основи школи юного диктора

Вивчення лірики

Олександр Твардовський - Лірика
Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика
Олександр Пушкін - Лірика
Франческо Петрарка - Лірика
Адам Міцкевич - Лірика
Шандор Петефі - Лірика
Пейзажна лірика Алкмана, Гете, Лермонтова
Публій Овідій Назон - Лірика
Михайло Лермонтов - Лірика
Іван Крилов - Лірика

Методичний практикум

Схема самоаналізу уроку
Поетичне відлуння
Типи аналізу твору
Технологічна модель уроку
Кабінет літератури
Глосарій

Робота з портретом

Портреты А.П. Чехова
Портреты Л.Н. Толстого
Портреты Ф.М. Достоевского
Портреты Н.В. Гоголя
Портреты Ф.И. Тютчева
Портреты А.С. Пушкина
Портреты И.А. Крылова
Портреты Эзопа
Портреты М.Ю. Лермонтова
Работа с портретом писателя на уроках литературы. Предисловие

Презентації

Гаррієт Бічер-Стоу. "Хатина дядька Тома". Презентація
Композиція твору. Презентація
Життя і творчість Шолом–Алейхема. Презентація
Пауль Маар - презентація
Ярослав Гашек
Рюноске Акутаґава. "Павутинка" - презентація
Анна Гавальда - презентація

Популярні статті
    Розповісти друзям
    » » Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика


    Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика

    Рейтинг:
    Категорія: Вивчення лірики

    РОБЕРТ ЛЬЮЇС СТІВЕНСОН

    (1850-1894)

    Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика

    „Вересовий трунок”
    Методичний коментар. На уроці учні мають засвоїти відомості про життєвий та творчий шлях Р.Л. Стівенсона; ознайомитися з текстом балади „Вересовий трунок”, зрозуміти її головну думку – уславлення подвигу в непримиренній боротьбі з іноземними загарбниками; розкрити зв’язок балади „Вересовий трунок” з фольклорною традицією. На матеріалі художнього тексту вчитель повинен розвивати в учнів навички виразного читання, вміння використовувати «фонові знання»; виховувати патріотичні почуття.

    Слово вчителя. Шотландія ... Її краса вражає кожного живими бескидами із вічнозеленими соснами, кремезними дубами, мальовничими озерами .... На цій чудовій землі жив волелюбний народ – пикти. І саме цей край дав світові багато відомих людей. Серед них і письменник Р.Л. Стівенсон.

    Робота над темою уроку
    Повідомлення біографів
    Перший учень. Життя англійського письменника, шотландця за національністю, Роберта Стівенсона було нелегким і коротким. Гостре захворювання бронхів змусило його страждати з дитинства і до кінця днів. А тому, як він казав, більш знайомою для нього була “Країна Ліжка”, ніж “Зеленого саду”. Та, незважаючи на це, в його душі горів вогонь життєлюба. Розпалений він був, з одного боку, юнацькою уявою, з іншого – пристрастю до читання.
    Закохавшись у мандри і пригоди, Стівенсон знаходить у собі сили долати фізичне нездоров’я і присвячує своє життя подорожам, знайомству з невідомими країнами. Та хоч би куди не закинула доля поета, він завжди пам’ятав своє шотландське коріння.
    Другий учень. Розпочинаючи письменницьку діяльність, Стівенсон проголошує своїм кредо принцип мужнього оптимізму. Він приймав і підтримував романтичну одухотвореність і піднесеність почуттів, але не схильний був ізолювати їх від реальної дійсності. Можливо, тому герої всіх знаменитих його романів – юнаки, адже саме цьому віку притаманні ті риси, якими завжди захоплювався письменник.
    Читацькому загалу полюбилися такі романи Стівенсона, як “Викрадений”, “Катіона”, “Чорна стріла” і, звичайно ж, відомий уже вам “Острів скарбів”. Саме цей роман прославив письменника на весь світ.
    Стівенсон відомий читачам і як поет. Основу його поетичного доробку складають дитячі вірші та балади, написані у фольклорних традиціях.

    Повідомлення істориківПерший учень. Пикти – найдавніший з відомих народів, які населяли Шотландію. У шотландському фольклорі пикти часто постають темношкірою расою, невеликими на зріст.
    У V ст. в Шотландію з Ірландії прийшли завойовники – скоти, а з півдня – англосакси. До IX ст., після тривалих воєн, вони знищили або підкорили собі пиктів, і ті припинили своє існування як окремий народ.
    У графстві Галловей, що знаходиться на південному заході Шотландії, де, як стверджували археологи, цей загадковий народ знайшов свій останній притулок, віддавна побутував фольклорний прозовий переказ „Останній із пиктів”, який і став першоджерелом балади Стівенсона „Вересовий трунок”.
    Другий учень. Вересовий ель (пиво), поза сумнівом, – найстаріша пивоварна спадщина Шотландії. Історія готування вересового трунку має стародавню традицію. Під час археологічних розкопок на шотландському острові Рум були виявлені черепки епохи неоліту, датовані приблизно 2 000 років до н.е., на яких були знайдені сліди пінного напою, що містять верес. Набагато пізніше, приблизно 100 років до н.е., було відомо, що кельти готували відвар із квітів вересу і меду, але найбагатша спадщина з виготовлення вересового елю стосується часів, коли Шотландія називалася Країною пиктів.

    Словникова робота:
    Верес – вічнозелений низький кущ із дрібним і численним листям і лілово-рожевими квітами.
    Трунок – напій.

    Жанрово-тематична своєрідність балади „Вересовий трунок”


    Балада “Вересовий трунок” належить до жанру героїчної балади. Вона прославляє подвиг і непримиренність до національного ворога. Невеличкий епізод захвату в полон батька й сина допомагає авторові розкрити драматизм реальних історичних подій, а також утвердити ідею незалежності маленького народу, який, навіть помираючи, не скоряється перед насильством.
    Свій твір Стівенсон побудував на антитезі: з одного боку – „мале, мов дитяче,” тіло пиктів, але з іншого – їхній величний дух, завдяки якому вороги так і не дізналися таїну вересового трунку.

    Виразне читання на уроці
    Знайомимося з основними порадами щодо читання балади „Вересовий трунок”:
    І строфа – з розповідною інтонацією, розмірено, в середньому темпі, не дуже голосно;
    ІІ строфа – з наростаючими почуттями, трохи швидше і експресивніше;
    ІІІ строфа – м’яка інтонація, з жалем, сумом;
    IV строфа – перші чотири рядки – спокійно, далі треба інтонаційно відобрази¬ти пиху і самовпевненість короля; останні рядки цієї строфи є зав’язкою твору, що зосереджена в риторичному запитанні, а тому його треба прочитати голосніше і емоційніше;
    V строфа – читаємо в такому ж ритмі, як перша строфа;
    VI строфа – більш напружено, в очікуванні драматичного розвитку подій;
    VII строфа – йде подальше зростання внутрішнього напруження у творі; але старий пикт настільки володіє собою, що його слова треба читати спокійно, навіть трохи байдуже;
    VIII-ІХ строфи – продовжується спокійна мова пикта, в ній передається житей¬ська мудрість, відчувається повчальна інтонація; але в останніх чотирьох рядках за вдаваним спокоєм треба передати драму батька – наближається кульмінація твору;
    X строфа – кульмінацію балади читаємо з найбільшим напруженням, чітко, ри¬тмічно вимовляючи кожне слово; перед двома останніми рядками треба зробити відчутну паузу і прочитати їх тихіше та повільніше, виражаючи почуття болю;
    XI строфа – розв’язка твору; строфу читаємо з поступовим наростанням емо¬цій, які досягають своєї найвищої точки в останньому рядку, що закінчується знаком оклику.

    Виразно читаємо баладу в ролях: за автора, за короля і за пикта.
    Завдання: Подумайте, чим має відрізнятися виконання кожної ролі.

    Бесіда за змістом прочитаного:
    1. Що ви дізналися про спосіб життя пиктів?
    2. Яким ви уявляєте шотландського володаря?
    3. Чому останні пикти не хотіли розкривати таємницю вересового напою?
    4. За допомогою яких художніх засобів автор змалював загибель усіх пиктів?
    5. Як пикт характеризує сина першого разу? Як ця характеристика згодом змінюється?
    6. Як ви ставитеся до вчинку батька, який наказав вбити власного сина? Чим він керувався? Дайте характеристику старого пикта.
    7. Чому автор нам дає „почути” крик юнака?
    8. Визначте головну думку твору. В яких словах вона звучить?
    9. Як ви гадаєте: чому останній пикт ціною власного життя та життя єдиного сина заплатив за секрет вересового напою?
    10. Автор протиставляє двох героїв балади, зображуючи на коні жорстокого володаря «вересового краю» та маленького старого пикта. Хто, на вашу думку, виграв це протистояння – могутній король чи його безпорадний полонений?
    11. Символом чого виступає у баладі вересовий напій? Поясніть символічне значення всієї балади.


    Завдання:
    1. Випишіть до робочого зошита епітети, що характеризують пиктів.
    2. Уточніть за словником літературознавчих термінів значення антитези. Чи є доцільність стверджувати, що балада Стівенсона “Вересовий трунок” побудована на антитезі? Відповідь аргументуйте.
    3. Опираючись на текст, спробуйте віднайти у “Вересовому трунку” характерні ознаки жанру балади.
    4. Зробіть усний опис ілюстрацій до балади.
    5. Доведіть, що балада Стівенсона має зв’язки із фольклорною традицією.


    Дослідницька робота «Подолай перешкоду». Розгадування кросворда.
    Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика

    1. Художнє означення, що найчастіше зустрічається у фольклорних творах (епітет).
    2. Художній прийом, що виражається у протиставленні явищ, думок, почуттів, характерів (антитеза).
    3. Усна народна творчість (фольклор).
    4. Вони є невід’ємними у фольклорних творах (повтори).
    5. Предмет або слово, що умовно виражають суть якого-небудь явища (символ).

    Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика

    1. Автор балади «Вересовий трунок» (Стівенсон).
    2. Вічнозелений кущик з рожевими квітами (верес).
    3. Місце, куди кинули вороги сина пикта (буруни).
    4. Синонім до слова «трунок» (напій).
    5. Батьківщина Стівенсона (Шотландія).
    6. Народ, що жив колись у Шотландії (пикти).

    Заповнити схему „Фольклорні елементи у творі”:
    Роберт Льюїс Стівенсон - Лірика


    Застосування вивченого на уроці.
    Літературний диктант.
    1. Місто, в якому народився Р.Л. Стівенсон. (Единбург)
    2. Батьківщина Стівенсона. (Шотландія)
    3. Вічнозелена рослина з лілово-рожевими квітами. (Верес)
    4. Давнє поселення Шотландії. (Пикти)
    5. Напій, що варили пикти. (Вересовий трунок)
    6. Напій із вересу був міцніший за ... (Вино)
    7. Люди, які варили напій. (Броварі)
    8. Що помре разом із останнім пиктом? (Таїна вересового трунку)
    9. Збірка, до якої ввійшла балада «Вересовий трунок». («Балади»)

    Читання вірша Р. Кіплінга «Заповіт пиктів».
    Підсумок уроку.
    1. «Коло думок»: Чи вартий напій із вересового трунку, щоб за нього віддати життя ?
    2. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація оцінок.
    Домашнє завдання: Скласти цитатний план балади. Написати твір-роздум «Свобода – найцінніше за усе».все для dle
    Просмотров: 5 234
    Комментариев: 0
    Уважаемый посетитель, Вы зашли на сайт как незарегистрированный пользователь. Мы рекомендуем Вам зарегистрироваться либо войти на сайт под своим именем.
     
    Другие новости по теме:


    Информация
    Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.